آخرین اخبارافغانستاندیدگاهسیاست

پاسخ ارگ به اظهارات جنرال دوستم چیست؟

جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری دست کم یک ماه می‌شود که در زادگاهش جوزجان حضور دارد و در این مدت چند باری از ناامنی‌های ولایات شمال شکایت کرده و حکومت مرکزی را نسبت به این ناامنی‌ها هشدار داده است.

جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری دست کم یک ماه می‌شود که در زادگاهش جوزجان حضور دارد و در این مدت چند باری از ناامنی‌های ولایات شمال شکایت کرده و حکومت مرکزی را نسبت به این ناامنی‌ها هشدار داده است.
جنرال دوستم باری گفت که اگر حکومت کاری برای ناامنی‌های شمال انجام ندهد، خود او دست به کار خواهد شد و در کنار مردم در برابر گروه طالبان ایستادگی خواهد کرد. جنرال دوستم در تازه ترین مورد تصریح کرده که یک گروه سی هزاری نفری گروه طالبان برنامه دارند تا بالای ولایات شمال حمله کنند.
جنرال دوستم در حالی از ناامنی‌های شمال هشدار می‌دهد که با شروع کار حکومت وحدت ملی به رهبری محمد اشرف غنی و داکتر عبدالله، جنگ از ولایات جنوب و جنوب شرق به شمال کشور کشیده شد واز آن زمان تاکنون ولایات شمال به طور نمونه فاریاب، جوزجان و سرپل به گونه جدی ناامن است و گروه طالبان در این بخش‌های کشور مسلط هستند.
براساس گزارش‌ها، روزی نیست که طالبان بالای نیروهای امنیتی و مردمی در سرپل حمله نکنند. صدها خانواده از سرپل به علت همین ناامنی‌ها به شهر مزارشریف مرکز ولایت بلخ مهاجرت کرده‌اند.
در کنار ولایات نام برده، طلبان همین اکنون در بسیاری از ولسوالی‌های ولایت بلخ نیز برای مردم تهدید هستند و حتا در برخی از مساجد ولسوالی دولت‌آباد بلخ برای مردم تبلیغ می‌کنند. این که طالبان در چه زمینه به مردم تبلیغ می‌کنند، اطلاعات وجود ندارد و احتمالاً بدگویی حکومت را می‌کنند.
معاون اول ریاست جمهوری در اسد سال ۱۳۹۴ همزمان با ناامن شدن ولایت شمال، کابل را به قصد شمال ترک و رسماً رهبری جنگ را در برابر طالبان به دوش گرفته بود.
با تمام این‌ها آنچه مایه نگرانی است، بی‌توجهی و سکوت حکومت مرکزی در قبال اظهارات هشدار آمیز و نگران کننده جنرال دوستم است. روسای نهادهای امنیتی و دفاعی کشور در پیوند به گفته‌های جنرال دوستم چیزی نگفته‌اند. انتظار داریم که حکومت مرکزی پاسخ سخنان معاون اول ریاست جمهوری را ارائه کند. اظهارات معاون اول ریاست جمهوری مردم را نیز نگران ساخته است. آقای دوستم از فرماندهان ارشد شمال و در حوزه جنگ با گروه طالبان شهره است. حکومت بایستی اظهارات جنرال دوستم را رد یا تایید کند. اگر تایید می‌کند لازم است که برای جلوگیری از یک فاجعه دیگر دست به کار شود. متاسفانه در این اواخر به وضوح دیده می‌شود که حکومت در قبال طالبان موضع متناقض دارد. گاه سخن از شکستن کمر طالبان می‌زنند و از طرف دیگر طالبان را از زندان رها می‌سازند.

نویسنده

اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا