آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

پالیسی رهبری جدید امریکا در قبال افغانستان چه خواهد بود؟

کاخ سفید به روز جمعه گفت، دولت بایدن «توافق صلح» ترامپ را با طالبان بررسی می‌کند تا مشخص شود که آیا این گروه شورشی به تعهداتش پابنده بوده و حملات خود را در افغانستان کاهش داده است یا خیر.

مقامات کاخ سفید گفتند که جیک سالیوان مشاور امنیت ملی رییس جمهور بایدن با حمدالله محب همتای افغانستانی خود صحبت تلیفونی نموده و « قصد ایالات متحده را برای بازنگری» توافقنامه دوحه صریحاً بیان کرده است. در بیانیه کاخ سفید آمده است که مشاور امنیت ملی امریکا گفته است که بررسی صورت می‌گیرد که آیا طالبان به تعهدات شان مبنی بر قطع رابطه با گروه‌های تروریستی، کاهش خشونت‌ها و اشتراک در مذاکرات معنی دار با دولت افغانستان و سایر ذینفعان عمل کرده‌اند.
در بیانیه کاخ سفید آمده است که سالیوان تاکید کرده است که «ایالات متحده با تلاش دیپلماتیک قوی و منطقه‌ای به منظور کمک به دو طرف برای رسیدن به یک توافق سیاسی پایدار و آتش‌بس دایمی، از روند صلح پشتیبانی خواهد کرد». وی همچنین در مورد حمایت امریکا از حقوق زنان و گروه‌های اقلیت به عنوان بخشی از روند صلح گفت‌وگو کرد.
این اقدام بایدن کابل و دهلی نو را آرامش بخشید، زیرا آن‌ها نگران بودند که دولت ترامپ با دادن امتیازات بیش از حد در بدل تضمین‌های سطحی برای طالبان آن‌ها را قربانی نموده است.
کاخ سفید ترامپ به عنوان بخشی از بی‌احترامی رییس جمهور پیشین به دخالت واشنگتن در «جنگ‌های خارجی» بدون در نظر گرفتن مشارکت ایالات متحده آشکارا در بیرون کردن نیروهای امریکایی از افغانستان و دیگر صحنه‌ها عجله کرده است.
بر اساس توافقنامه‌ای که در ماه فبروری ۲۰۲۰ میان نمایندگان ترامپ و طالبان امضا شد، ایالات متحده و متحدین ناتو در صورتی که تایید کنند که طالبان به وعده‌های خود عمل کرده و به القاعده و سایر شبه نظامیان در مناطق تحت کنترول شان اجازه فعالیت نداده و گفت‌وگوهای صلح ملی را ادامه داده باشند، طی ۱۴ ماه تمام نیروهای خود را از افغانستان بیرون می‌کنند.
این معامله که براساس تضمین‌های سطحی صورت گرفته بود، پاکستان را که افغانستان را «عمق استراتژیک» خود و زمینه برای مقابله با هند و اثبات خود در منطقه می‌داند، به وجد آورد.
این که بایدن توافقنامه دوحه را بازنگری می‌کند توسط وزیر امورخارجه جدید آنتونی بلینکن تایید و تاکید می‌کند که «واشنگتن هنوز به پایان دادن جنگ‌های ابدی امریکا متعهد است، اما همچنین می‌خواهد» برخی از ظرفیت‌ها را برای مقابله با هرگونه تجدید حیات تروریزم حفظ کند. این همان چیزی است که در وهله اول ما را به آنجا کشانید.
تحولات روز جمعه نشان داد که ایالات متحده همچنان با دوستان و متحدان خود اختلاف خواهد داشت، اما این همان بازگشت به مکالمه «دوستانه و محترمانه» خواهد بود، همانطور که مکسیکو گفت‌وگوی بین بایدن و ابرادور را برجسته می‌کند: «همیشه قرار نیست که با ایالات متحده همسویی کاملی داشته باشیم».
این در مورد هر رییس جمهور مشخص است، اما ما در شرایطی هستیم که بسیار به ارزش‌ها تمرکز می‌کنیم. من خیلی مشتاقانه منتظر همکاری با رییس جمهور بایدن و جستین ترودوی کانادا هستم.
کاخ سفید بایدن قبلاً اعلام کرده است که ادامه روابط خوب با هند را در راستای حمایت دو جانبه از دهلی نو در واشنگتن می‌بیند.
رییس جمهور بایدن که بار ها به هند سفر کرده است، به رابطه موفقیت آمیز طولانی و دو جانبه میان رهبران هند و ایالات متحده احترام گذاشته و ارزش آن را می‌داند. او توقع ادامه چنین روابط را در آینده نیز دارد.
جان پسکی سخنگوی کاخ سفید روز پنجشنبه گفت که انتخاب اولین معاون رییس جمهور امریکا از نژاد هندی به این روابط کمک می‌کند.
بایدن در سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۳ از هند بازدید کرد و عجیب تر از آن این که با اقوام و خانواده‌های دور خود در هند نیز ملاقات کرد. پنج نسل بایدن که ممکن است پدر بزرگ بزرگ، بزرگ، بزرگ، بزرگ، بزرگ او هندی تبار باشد که کاپیتانی در شرکت بازرگانی هند شرقی بود و پس از ازدواج در هند مستقر شد.

نویسنده

چدانند راجگتا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا