آخرین اخبارافغانستانسیاست

پاکستان آماده چاپ پول برای طا-لبان است

خبرگزاری دید: مقامات پاکستانی گزینه‌هایی را بررسی کرده که در صورت عدم شناخت رسمیت طا-لبان از سوی جهان در بخش بانکداری و چاپ پول برای آنان کمک کنند.


روزنامه اکسپرس تریبیون پاکستان گزارش داده‌ که دولت این کشور در نشستی به ریاست عمر ایوب خان وزیر امور اقتصادی، گزینه‌هایی را بررسی کرده که در صورت به ‌رسمیت شناخته‌نشدن حکومت طا-لبان در افغانستان، به عملکرد سیستم بانکی و بخش انرژی این کشور کمک کند.
در این گزارش آمده که اسلام‌آباد در غیاب کمک‌های مالی بین‌المللی و آزاد نشدن ذخایر ارزی بیش از ۹ میلیارد دالری بانک مرکزی افغانستان، از همسایه خود حمایت اقتصادی می‌کند.
منابع گفته‌اند که رضا باقر رییس بانک مرکزی پاکستان در این نشست گفته‌ است که برای عمل‌کرد روان سیستم بانکی در حکومت طا-لبان، پاکستان می‌تواند در زمینه چاپ پول به افغانستان کمک کند.
پاکستان تاکنون کابینه سرپرست طا-لبان را به رسمیت نشناخته ‌است. این کشور گفته ‌است که برای به ‌رسمیت شناختن طا-لبان، با سایر قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی یکجا گام برمی‌دارد.
اکسپرس تریبیون نوشته که این کمپاین پیشگامانه برای حمایت سیاسی و اقتصادی از طا-لبان است و پاکستان باور دارد که بی‌ثباتی در خارج از مرزهایش پیامدهای نامطلوبی برای خود این کشور خواهد داشت.
با این حال، منابع به این روزنامه گفته‌اند که در نشست یادشده امکان ارائه‌ پشتیبانی فنی برای اداره بخش برق افغانستان نیز بررسی و تأکید شده‌ است که دولت افغانستان برای راه‌اندازی خطوط انتقال انرژی به کمک نیاز دارد.
به دنبال مسدود شدن ذخایر ارزی افغانستان، علاوه بر طا-لبان، پاکستان نیز به صورت جدی خواستار آزاد شدن این ذخایر از سوی امریکا شده‌ است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا