آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاستگزارش

کارشناسان:

پاکستان به سوی جنگ داخلی می‌رود/ اسلام‌آباد متحدین غربی‌اش را از دست داده

رسول شهزاد_ کابل

خبرگزاری دید، به دنبال بحران خطرناک اخیر در پاکستان، شماری از آگاهان می‌گویند که در پی سیاست‌های عمران خان این کشور تمام متحدین غربی‌اش را از دست داده و به سوی جنگ داخلی پیش می‌رود.

خبرگزاری دید، به دنبال بحران خطرناک اخیر در پاکستان، شماری از آگاهان می‌گویند که در پی سیاست‌های عمران خان این کشور تمام متحدین غربی‌اش را از دست داده و به سوی جنگ داخلی پیش می‌رود.
عمران خان نخست‌وزیر پاکستان یکشنبه‌شب(۱۴حمل) از سمت نخست‌وزیری این کشور برکنار شد.
به دنبال افزایش تنش‌ها میان نمایندگان احزاب مخالف در پارلمان و نخست‌وزیر پاکستان، عمران خان به عارف علوی رییس جمهور این کشور توصیه کرد که پارلمان را قبل از آن که رای عدم اعتماد به وی بدهد، منحل سازد.
پارلمان پاکستان در حالی از سوی رییس جمهور این کشور منحل گردید که بیشتر اعضای آن مخالف عمران خان بودند.
با این وجود و تنها چند ساعت پس از اعلام انحلال پارلمان، دولت پاکستان در دستوری فوری اعلام کرد که عمران خان نیز دیگر پست نخست وزیری را بر عهده ندارد.
شماری از آگاهان مسایل سیاسی می‌گویند که برکناری خان تاثیر مستقیم روی وضعیت سیاسی در افغانستان خواهد داشت.
اسماعیل ذکی عضو شبکه جامعه مدنی افغانستان در صحبت به خبرگزاری دید می‌گوید که قوه قضاییه پاکستان و ارتش این کشور مستقلانه عمل کرده و جلو ایجاد یک بحران سیاسی را می‌گیرد، ممکن است که اعتراضات سیاسی به اوج خود برسد ولی این نهادها وضعیت را کنترول خواهد کرد.
آقای ذکی باور دارد که بر خلاف گذشته سیاسی پاکستان، این بار نقش ارتش چندان قابل ملاحظه نیست بناءً آینده پاکستان به سوی نظامی‌گری نخواهد رفت.
وی افزود که جریان های سیاسی پاکستان طبق قانون اساسی این کشور خود را مکلف می‌دانند که مبتنی بر رای مردم پیش بروند و هر کسی که بیشترین رای را داشته نخست وزیر کشور باشد که این بار عمران خان کمترین رای را داشت.
عمران خان در سال ۲۰۱۸ به عنوان نخست وزیر پاکستان انتخاب شد که تاکنون این سمت را به عهده داشت. او دو روز پیش از سوی دادگاه عالی این کشور برکنار شد.
آقای ذکی افزود که امریکا بر اساس منافع‌اش در پاکستان به دنبال کنترول وضعیت در این کشور است و می‌خواهد که در آینده سیاسی پاکستان نقش عمده بازی کند.
وی گفت: برکناری عمران خان وضعیت در مورد افغانستان تغییر نخواهد کرد زیرا تغییر و تبدیل افراد نمی‌تواند در سیاست این کشور (عمق استراتژیک) تغییر ایجاد کند.
از سویی هم وحیده بیات تحلیل‌گر مسایل سیاسی در صحبت به خبرگزاری دید گفت که پاکستان از این به بعد دچار تحولات بزرگی خواهد شد زیرا مشکلات داخلی در پاکستان در حال قدرت‌گیری است.
بیات افزود که تحریک طا-لبان پاکستانی با الگوگیری از پیروزی طا-لبان افغانستانی به دنبال فتح پاکستان و سرنگونی نظام دموکراسی است که بعد از این بحران این گروه حملاتش را شدت می‌بخشد.
وی همچنان گفت که مخالفت‌های داخلی و مداخلات امریکا هر دو در برکناری خان نقش داشته و در شرایط کنونی این موضوع می‌تواند آینده سیاسی افغانستان را نیز دستخوش تغییر کند.
این در حالی است که عمران خان پیش‌تر و پس از سفر به روسیه گفته بود که امریکا از موضعش علیه ایالات متحده راضی نیست و به دنبال حذف او می‌باشد.
مرسل شیرزاد آگاه سیاسی در صحبت به خبرگزاری دید گفت که اوضاع سیاسی پاکستان به شدت تحت تاثیر ارتش این کشور است و هیچ اتفاق سیاسی در این کشور نیست که از سوی ارتش سازمان دهی نشود.
شیرزاد افزود که ارتش پاکستان تصمیم گیرنده اصلی سیاست داخلی و خارجی این کشور است بناً موضع ارتش در مورد افغانستان طبق گذشته دو پهلو خواهد بود با این تفاوت که تحریک طا-لبان پاکستانی در این کشور در حال قدرت‌گیری است که شاید بتواند امتیازی برای طا-لبان افغانستان باشد.
وی تاکید کرد که اگر خلای دولت مرکزی مقتدر در افغانستان ادامه یابد پاکستان می‌تواند از این وضعیت استفاده کرده و روی کارت‌های دیگر در داخل طا-لبان کار کند؛ زیرا تاکنون مطالبات پاکستان را برآورده نکرده است.
ویس ناصری تحلیل‌گر مسایل سیاسی می‌گوید که این بحران از بستر کشمکش‌های سیاسی در پاکستان برخاسته، در یک دهه اخیر در پاکستان یک حرکت نظامی مسلحانه تحت نام «حرکت اسلامی» طا-لبان پاکستانی شکل گرفته که به بحران کنونی دامن می‌زند.
آقای ناصری افزود که تعصبات قومی و مذهبی یکی از شاخص‌های این گروه است که تجربه جنگیدن در کنار طا-لبان افغانستان را در کارنامه خود دارد.
وی افزود که این بحران می‌تواند زمینه‌ساز یک جنگ داخلی در پاکستان شود که اختلافات میان ارتش پاکستان نیز می‌تواند این روند را سرعت ببخشد.
آقای ناصری افزود که اقدام اخیر پاکستان برای سرکوب دموکراسی بود، مردم را نادیده گرفت و ممکن است که حکومت نظامی اعلام شود.
ویس ناصری همچنان افزود، از آنجایی که پاکستان در تحولات افغانستان در چهار دهه اخیر نقش تعیین کننده داشته، از این رو بی‌ثباتی در این کشور باعث بی‌ثباتی در افغانستان خواهد شد.
بحران سیاسی در پاکستان زمانی اوج گرفت که عمران خان تلاش کرد سیاست خارجی این کشور را از غرب به سوی شرق و روسیه متمایل کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا