آخرین اخبارپاکستانجهانخبر های مهمسیاست

پاکستان: در افغانستان اقتدار یک گروه وجود دارد

خبرگزاری دید: نخست‌وزیر حکومت موقت پاکستان گفته که یک گروه در افغانستان کنترول و اقتدار دارد و آن‌ها نمی‌توانند با گروه‌های خاص تروریست در خاک خود مبارزه کنند.

انوارالحق کاکر نخست‌وزیر پاکستان در مصاحبه‌ای با شبکه خبری تی‌آر‌تی در ارتباط به افغانستان و مبارزه با تروریزم گفته که امریکا و متحدانش با وجود صرف ٢ تریلیون دالر نتوانست یک تشکیلات با اقتدار مرکزی در آنجا ایجاد کنند و هنوز هم یک حکومت موقت فعالیت می‌کند.

انوار الحق کاکر گفته است: کنترول و اقتدار فعلی یک گروه در افغانستان وجود دارد، آن‌ها نمی‌توانند به گروه‌های خاص در خاک خود پاسخ دهند، بنابراین به زمان نیاز دارند. و گروه‌هایی مانند تحریک طا-لبان پاکستان که در خاک افغانستان زندگی می‌کنند، ما چنین مسایلی را با آن‌ها در میان گذاشته‌ایم.

وی هدف از حضور ٢٠ ساله امریکا و ناتو را در افغانستان ایجاد تشکیلات با صلاحیت مرکزی و اجرای پروژه ملت‌سازی دانست که با شکست مواجه شد.

نخست‌وزیر پاکستان با اشاره به اوضاع امنیتی پاکستان و افغانستان گفت که وقتی غرب نتوانست به هدف خود دست یابد، گروهی از ملیشه‌ها در عرض چند ساعت تبدیل به حکومت شدند و کنترول افغانستان را به دست گرفتند.

به گفته وی، طا-لبان افغان اعتراف کرده‌اند که برای تامین امنیت و مبارزه با گروه‌های تروریستی در داخل افغانستان نیاز به زمان بیشتری دارند.

او افزود که به‌رغم چالش‌ها پاکستان برای از بین بردن گروه‌های تروریستی با طا-لبان افغان وارد تعامل می‌شود، چون این امر به نفع هر دو کشور است.

کاکر در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا اسلام‌آباد از روی کار آوردن طا-لبان به قدرت در کابل و روند سیاسی پشیمان است، گفت که طا-لبان از سوی امریکا و متحدانش وارد روند سیاسی شدند و پاکستان فقط یک بخشی از این تصویر بزرگ بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا