آخرین اخباراسلایدشومنطقه

پاکستان: گذرگاه‌های تورخم و اسپین بولدک به زودی باز می‌شود

خرم دستگیر، وزیر تجارت پاکستان گفته است که گذرگاه‎های این کشور با افغانستان به زودی بازگشایی خواهد شد.
به گزارش خبر گزاری دید، خرم دستگیر، وزیر تجارت پاکستان گفته است که پس از عملی‌شدن برنامه اداره مرزها، گذرگاه‎های تورخم و سپین بولدک بازگشایی می‌شود.
وی با خوشبینی به نشست دیروز (چهارشنبه ۲۵ حوت) مقام‌های افغانستان، پاکستان و بریتانیا در لندن، گفت که این دیدار زمینه را به بازگشایی مرزهای افغانستان با پاکستان فراهم خواهد کرد.
پاکستان نزدیک به یک ماه پیش مرزهایش را با افغانستان بست و هدف از این کار را جلوگیری از ورود تروریستان به خاک این کشور عنوان کرد.
پیش از این، اتاق تجارت وصنایع با نگرانی از افزایش قاچاق کالاهای پاکستانی به بازارهای کشور، گفته بود که این کالاها بدون پرداخت تعرفه گمرکی وارد می‌شود و در بازارهای کشور تا چهار برابر بیشتر از نرخ معمول به فروش می‌رسد.
با بسته‌شدن گذرگاه‌ها میان دو کشور، روند قاچاق کالاهای پاکستانی به افغانستان تا سه برابر افزایش یافته است.
مسوولان اتاق تجارت و صنایع کشور می‌گویند که اکنون بخشی زیادی از کالاهای پاکستانی از راه‌های قاچاقی به بازارهای کشور وارد می‌شود.
از سویی هم شماری از فروشند‌گان میوه‌های تازه در بازارهای پایتخت می‌گویند که با وجود بسته‌ماندن راه‌های پاکستان، اکنون هم روزانه تا پنج موتر کینوی پاکستانی به این بازار وارد می‌شود.
اتاق تجارت و سنایع گفت که در حال حاضر، بیش از ۵ هزار موتر کالاهای افغانستان در آن سوی مرز متوقف هستند؛ اما کالاهای پاکستانی از راه‌های قاچاقی وارد کشور می‌شود.
بر بنیاد اطلاعات اتاق تجارت و صنایع مشترک افغانستان و پاکستان، در حال حاضر در هشت ولایت مرزی کشور با پاکستان، حدود ۲۰ راه قاچاقی وجود دارد که بسیاری از کالاهای پاکستانی از این راه‌ها وارد بازارهای افغانستان می‌شود.
مسوولان اتاق تجارت و صنایع کشور می‌گویند که برای حل مشکل کنونی راه‌ها، حکومت تا کنون هیچ کاری نکرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا