آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

پایان دور ششم مذاکرات دوحه/ خلیلزاد: پیشرفت مذاکرات کافی نیست

ششمین دور گفت‌وگوها میان امریکا و گروه طالبان در دوحه، پایتخت قطر پس از نُه روز (با یک روز وقفه) روز پنج‌شنبه (۱۹ ثور) به پایان رسیده است.
به گزارش خبرگزاری دید، زلمی خلیلزاد نماینده‌ ویژه‌ وزارت خارجه‌ امریکا که در راس هیئت گفت‌وگوکننده‌ امریکایی قرار دارد، شام روز پنج‌شنبه، پس از پایان این دور مذاکرات اعلام کرده است که آن‌ها به «پیشرفت‌های دوامدار و همچنان آهسته‌ای در زمینه‌ تعیین یک چارچوب برای پایان جنگ در افغانستان» دست یافته‌اند.
آقای خلیلزاد در یک رشته توییت نوشته است که با توجه به تشدید جنگ، پیشرفت روند کنونی مذاکرات کافی نیست. او تاکید کرده است که پس از این دو طرف روی جزئیات طرح عملی «چارچوب پایان جنگ» کار می‌کنند. به گفته‌ او، در حال حاضر بحث روی جزئیات «پیچیده و مشکل» است.
خلیلزاد در ادامه نوشته است که تشدید جنگ میان دو طرف درگیر، از مردم بی‌گناه قربانی می‌گیرد و نیاز است که روند فعلی مذاکرات ادامه یابد.
آقای خلیلزاد همچنان تاکید کرده است که به پیشرفت‌های سریع و بیشتر در این زمینه نیاز است.
در همین حال، گروه طالبان نیز با نشر اعلامیه‌ای، ششمین دور مذاکرات دوحه را «مثبت» ارزیابی کرده و گفته است که در برخی موارد به پیشرفت‌هایی دست یافته‌اند.
در اعلامیه‌ این گروه آمده است: «در این دور مذاکرات بر مسوده‌ که در دوره‌های قبلی ترتیب یافته بود بحث‌ها انجام شد، در بعضی موارد پیشرفت صورت گرفت و بخش‌های دیگر هنوز باقی مانده است.»
ششمین دور گفت‌وگوها میان امریکا و طالبان به تاریخ یازدهم ثور آغاز شد. این دور مذاکرات به‌خاطر آغاز ماه مبارک رمضان با یک روز تعطیلی مواجه شد.
خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، تضمین این‌که خاک افغانستان علیه دیگران استفاده نشود، برگزاری گفت‌وگوهای بین‌الافغانی و اعلام آتش‌بس از چهار موضوع مورد بحث دو طرف در این دور گفت‌وگوها گفته شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا