آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاستصلح

پایان روند ثبت نام نامزدان و آغاز اصلاحات انتخاباتی

به باور نویسنده، انتخابات ریاست جمهوری ۲۹ سرطان به علت آنچه در حکومت وحدت ملی پیش آمد، یک انتخابات به شدت قومی خواهد بود. زمانی که نگاه مردم به انتخابات تباری باشد، شک نکنید که تنش‌های ناشی از برگزاری انتخابات، کشور را در مسیر نابودی و یک درگیری قومی قرار خواهد داد.

روند ثبت نام نامزدان انتخابات ریاست جمهوری رسماً به پایان رسید. سخنگویان کمیسیون انتخابات اعلام کرده‌اند که برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۸نفر نام‌نویسی کرده‌ است.
بربنیاد جدول زمانی کمیسیون انتخابات، قرار است انتخابات در ۲۹ سرطان سال آینده برگزار شود. اکنون زمان آن فرا رسیده است که تکت‌های انتخاباتی به شمول تیم انتخاباتی ریاست جمهوری گرد هم جمع شوند و به فکر اصلاحات انتخاباتی باشند. اصلاحات انتخاباتی باید از اولویت‌ها باشد. بخشی از اصلاحات می‌تواند عزل کمیشنران فعلی کمیسیون انتخابات باشد. کمیسیون انتخابات با ساختار فعلی نمی‌تواند روند انتخابات ریاست جمهوری را مدیریت کند؛ زیرا صرف برگزاری انتخابات مهم نیست. انتخابات باید به گونه سالم برگزار شود.
کمیسیون انتخابات در حال حاضر در بحث انتخابات ریاست جمهوری و نتایج نهایی انتخابات مجلس نمایندگان مشغول است. چندی پیش برگزاری انتخابات ریاست جمهوری از ۳۱ حمل به ۲۹ سرطان سال آینده تغییر یافت، رهبری کمیسیون انتخابات اعلام کرد این تغییر به منظور اصلاحات انتخاباتی پیش آمده است.
بسیاری از منابع سیاسی در واکنش به تاخیر انتخابات ریاست جمهوری واکنش نشان دادند. سخنگویان حکومت گفتند که برای اصلاحات انتخاباتی، کمیسیون انتخابات به زمان بیشتر نیاز دارد.
حرف و حدیث اصلاحات انتخاباتی حتی پیش از برگزاری انتخابات مجلس نمایندگان در ۲۸ و ۲۹ میزان بسیار مطرح شد. اما دیده شد که کمیسیون انتخابات به راه خودش رفت.
حالا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، سرانجام باید شاهد اصلاحات انتخاباتی باشیم. جدا از تکت‌ها و نامزدان، افکار عمومی کشور نیز منتظر اصلاحات انتخاباتی هستند.
پیامدهای یک انتخابات غیر سالم و پر از تقلب برای همگان در کشور روشن است. بار دیگر نباید شاهد یک انتخابات گوسفندی باشیم.
گزارشاتی وجود دارد که عزل کمیشنران کمیسیون انتخابات روی میز ریاست جمهوری است و با بسته شدن بحث انتخابات مجلس نمایندگان، فرمان عزل آن‌ها صادر خواهد شد.
از انتقاد عبدالله ریییس اجرایی حکومت و محمد سرور دانش معاوم دوم ریاست جمهوری از عملکرد کمیسیون انتخابات بر می‌آید که چنین باشد و تاریخ مصرف کمیشنران انتخابات به پایان رسیده است.
تقلبات و تخطی‌های گسترده در انتخابات پارلمانی دلیل موجهی است که نباید پیش از اصلاحات انتخاباتی به طرف انتخابات برویم.
نتایج نهایی انتخابات مجلس نمایندگان هنوز همگانی نشده است. نشر نتایج ابتدایی موجب اعتراضات گسترده در سراسر کشور شده است.
شماری از نامزدان و هواداران آن‌ها در ولایت بلخ به نسبت نتایج ابتدایی معترض‌اند و می‌گویند آرای این ولایت باید بازشماری شود تا عدالت انتخاباتی تامین شود.
گزارش‌های تایید نا شده هم وجود دارد، نامزدانی که در نتایج ابتدایی پیروز انتخابات هستند، مانع بازشماری آرا در بلخ شده‌اند.
سید علی‌رضا محمودی از نامزدان انتخابات حوزه بلخ و از آگاهان سیاسی روز گذشته به یک رسانه خصوصی گفته است به « خیر» ما نیست که انتخابات ریاست جمهوری با کمیسیون فعلی و بدون اصلاحات انتخاباتی انجام شود.
به باور نویسنده، انتخابات ریاست جمهوری ۲۹ سرطان به علت آنچه در حکومت وحدت ملی پیش آمد، یک انتخابات به شدت قومی خواهد بود. زمانی که نگاه مردم به انتخابات تباری باشد، شک نکنید که تنش‌های ناشی از برگزاری انتخابات، کشور را در مسیر نابودی و یک درگیری قومی قرار خواهد داد.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا