آخرین اخبارافغانستانسیاست

پایان شمارش آرای ۱۱ ولایت و آماده شدن تنها ۳۹ درصد نتیجه انتخابات


کمیسیون انتخابات می‌گوید که شمارش آرای ۱۱ ولایت خاتمه یافته و تاکنون فقط ۳۹ درصد نتیجه ابتدایی آماده شده است.
عبدالبدیع صیاد رییس کمیسیون انتخابات که امروز ( دوشنبه ۲۸ عقرب) در یک نشست خبری در کابل سخن می‌گفت، اعلام کرد که آرای بیش از ۲۰۰ محل ولایت کابل تفتیش و بازشماری شده است.
به گزارش خبرگزاری دید، آقای صیاد گفت که شمارش آرای بیش از شش ولایت تکمیل و بالغ بر ده ولایت دیگر در حال تکمیل شدن است.
رییس کمیسیون انتخابات گفت: با آن که تصمیم در مورد استفاده از دستگاه‌های بایومتریک دیر گرفته شد؛ اما ما توانستیم از این دستگاه‌ها استفاده‌ « خوب» کنیم.
این در حالی است که شماری از ناظران می‌گویند که استفاده از این دستگاه‌ها مانع از تقلب و تخلف گسترده در انتخابات پارلمانی نشد و کارمندان و حتی مسئولان کمیسیون‌های انتخاباتی عمداً و آگاهانه، با «متمم» عنوان کردن نقش این دستگاه‌های رأی‌گیری، سعی کردند به نارسایی‌ها دامن زده و مانع از از استفاده «مؤثر» از این دستگاه‌ها شوند.
آقای صیاد، اما تأکید می‌کند که در انتخابات ریاست جمهوری این نهاد وقت کافی برای آموزش کارمندان خود در زمینه استفاده از دستگاه‌های بایومتریک در اختیار خواهد داشت.
صیاد همچنین گفت که بازشماری آرای صد در صدی ولایت کابل با کارمندان جدید ادامه دارد.
به گفته او، شماری از دفاتر ولایتی این کمیسیون در ولایت‌های بغلان و پکتیا بسته است و او تأکید کرد که به فرهنگ بستن دروازه‌های کمیسیون، خاتمه داده شود.
رییس کمیسیون انتخابات همچنین از نهادها، احزاب و افراد سیاسی خواست که از آنچه او «اتهام های بی‌اساس به کمیسیون مستقل انتخابات» خواند، پرهیز کنند.
این درحالی است که کمیسیون انتخابات در افکار عامه و از سوی رهبران و چهره‌های سیاسی متهم به تقلب سازمان‌یافته در انتخابات و عدم توانایی در برگزاری این روند ملی است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا