آخرین اخباراسلایدشوافغانستانروند صلحسیاستصلح

پایان نشست دو روزه دوحه: مذاکرات سریع و معنادار ادامه یابد

خبرگزاری دید: مذاکرات دوحه که میان هیئت بلندپایه دولت و سیاسیون افغانستان و گروه طالبان برای دو روز در قطر برگزارش شد، خاتمه یافته و بر ادامه گفت‌وگوها در سطح بلند و سریع تاکید کرد. دو طرف بر لزوم تسریع مذاکرات برای دست یابی به یک راه حل عادلانه و پایدار توافق کردند.


دو طرف در پایان این نشست یک اعلامیه مشترک را به نشر رسانیده‌اند که در آن از آتش‌بس یاد نشده است.
طبق اعلامیه، دو طرف توافق کرده‌اند که مذاکرات تسریع شود تا از این طریق برای بیرون رفت از وضعیت کنونی افغانستان هرچه زودتر راه حل دایمی پیدا شود.
هم‌چنین دو طرف تعهد کردند که تا رسیدن به توافق عادلانه و پایدار به سطح عالی‌رتبه در مذاکرات دخیل باشند و برای رسیدن به این هدف در آینده به چنین نشست‌ها ادامه دهند.
رهبران دو طرف به هیئت‌های مذاکره‌کننده دستور داده‌اند که مذاکرات را سرعت ببخشند.
در اعلامیه مشترک گفته شده است که دو طرف نیاز دست‌یابی به یک توافق را که پاسخگوی منافع و خواست‌های همه زنان و مردان افغانستان در روشنایی اصول اسلامی باشد، درک می‌کنند.
هر دو طرف اطمینان داده‌اند که در سراسر افغانستان از زیربناهای ملکی محافظت می‌شود، از تلفات غیرنظامیان جلوگیری و در مورد کمک‌های بشری همکاری می‌کنند.
در اعلامیه آمده است که با توجه به گسترش چشم‌گیر ویروس همه‌گیر کووید-۱۹ در سراسر کشور، تمام اقدامات مناسب را برای امنیت پرسونل واکسیناسیون انجام خواهند داد و نیز از حمل و نقل آکسیجن و سایر مواد ضروری به شکل شفاف برای تداوی بیماران کرونایی اطمینان حاصل خواهند کرد.
در این اعلامیه درباره آتش‌بس و رهایی زندانیان طالبان چیزی گفته نشده است. پیش‌تر گفته شده بود که آتش‌بس یکی از اجندهای اصلی این مذاکرات است.
مذاکرات در سطح بلند روز شنبه افتتاح شد. برای دو روز نشست‌های پی‌درپی بین دو هیئت برگزار شده است. سه محور؛ آتش‌بس، دولت موقت و تعیین میانجی برای مذاکرات از اجندهای این مذاکرات گفته شده بود.
در نشست اختتامیه این نشست، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی و ملا عبدالغنی، معاون سیاسی طالبان، سخنان کوتاهی را ایراد کردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا