آخرین اخباراسلایدشوجهانخبر های مهمسیاست

پایان نشست سران ناتو؛ توافق بر سر حمایت مالی از افغانستان پسا-خروج

رهبران ناتو در بروکسل توافق کردند که بودجه حفاظت از میدان هوایی کابل را پس از پایان مأموریت نظامی خود در این کشور در اواخر سال جاری حفظ کنند. ترکیه نیز پذیرفته که امنیت میدان هوایی کابل را پس از خروج نیروهای ناتو همچنان تامین خواهد کرد.


به نقل از بی بی سی، ترکیه ۵۰۰ نیرو در چارچوب ناتو در افغانستان دارد و گفته شده که اگر مسئولیت امنیت میدان هوایی کابل را بپذیرد، ممکن است به نیروی بیشتری نیاز داشته باشد.
در بیانیه پایانی نشست سران ناتو آمده است: «خروج نیروهای ما به معنی پایان رابطه ما با افغانستان نیست. اکنون فصل جدیدی را باز خواهیم کرد. ما تعهد خود را برای ادامه ایستادگی در کنار افغانستان، مردم و نهادهای آن برای تقویت امنیت و حمایت از دستاوردهای ۲۰ سال گذشته افغانستان مورد تأیید دوباره قرار دهیم».
در ادامه این بیانیه آمده است: «با یادآوری تعهدات قبلی ما، ناتو به آموزش نیروها و پشتیبانی نیروهای امنیتی افغانستان از جمله از طریق صندوق حمایت مالی ارتش ملی افغانستان ادامه خواهد داد».
دبیرکل ناتو گفته است که قرار است این سازمان به آموزش نیروهای امنیتی افغانستان در جایی خارج از خاک افغانستان ادامه بدهد اما در نشست امروز تصمیمی در این مورد اعلام نشد.
خبرگزاری رویترز به نقل از سه مقام غربی گزارش داده که مقامات امنیتی ناتو از قطر خواسته‌اند تا پایگاهی را برای آموزش نیروهای ویژه افغانستان در اختیار این سازمان قرار بدهد.
این مقامات که نخواسته‌اند نامی از آنها گرفته شود، به رویترز گفته‌اند که حالا تصمیم نهایی به عهده دولت قطر است که آیا اجازه می‌دهد از خاک این کشور برای آموزش نیروهای امنیتی افغانستان استفاده شود، یا نه.
آنها گفته‌اند امریکا، بریتانیا و ترکیه ابراز آمادگی کرده‌اند که در صورت موافقت قطر آموزگارانی را برای آموزش نیروهای ویژه افغان به قطر بفرستند.
قطر میزبان دفتر سیاسی گروه طالبان نیز است.
این نخستین نشست رو در روی رهبران سی کشور عضو ناتو پس از شروع همه‌گیری کرونا و ریاست جمهوری جو بایدن است.
مقابله با نفوذ روزافزون نظامی چین، تغییرات آب و هوایی، امنیت سایبری، روسیه و خروج نیروهای ناتو از افغانستان که طولانی ترین استقرار برون مرزی نیروهای این پیمان است، از موضوعات اصلی مورد بحث این نشست بود.
برخی از متحدان امریکا از تصمیم جو بایدن در مورد خروج نیروهای امریکایی از افغانستان ابراز ناامیدی کرده و گفته بودند که در مورد این تصمیم با آن‌ها مشورت نشده بود و خطر بازپس گیری افغانستان توسط طالبان وجود دارد.
اما رسانه‌های امریکایی گزارش داده‌اند که رهبران ناتو در نشست امروز تا حد زیادی از تصمیم امریکا برای خروج نیروها از افغانستان حمایت کردند.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا