آخرین اخباراجتماعاسلایدشوافغانستانسیاستگزارش

پدرام: در برابر تصمیم ارگ ایستاده می‏‌شویم

ما توزیع تذکره الکترونیکی را نمی‌پذیریم و در برابر این اقدام ریاست جمهوری، زورگویی حکومت دست‌نشانده و غیرقانونی، چه از راه مسالمت آمیز یا قهر‌ آمیز باشد، مقاومت می‌کنیم.


شناس‌نامه‌های برقی در کابل توزیع می‌شود

 

در پیوند به جنجال‏‌ها روی توزیع شناسنامه‏‌های برقی که اخیراً از سوی ریاست جمهوری رسماً آغاز یافته است، برخی از اعضای مجلس نمایندگان در نشست روز گذشته (شنبه ۱۵ ثور) با آغاز این روند مخالفت کردند؛ اما برخی نمایندگان دیگر از آغاز این روند حمایت کردند.
به گزارش خبرگزاری دید، عبدالطیف پدرام یکی از نمایندگان مخالف، آغاز روند توزیع شناسنامه‌‏های برقی با مشخصات فعلی را تحمیل هویت یک قوم بر اقوام دیگر ساکن در کشور و غیر قابل قبول خواند و تاکید کرد که در برابر تصمیم ارگ ایستاده می‌شود.
آقای پدرام گفته که این تصمیم رییس جمهور اعلام جنگ با مردم افغانستان است.
این عضو مجلس گفت:« ما توزیع تذکره الکترونیکی را نمی‌پذیریم و در برابر این اقدام ریاست جمهوری، زورگویی حکومت دست‌نشانده و غیرقانونی، چه از راه مسالمت آمیز یا قهر‌ آمیز باشد، مقاومت می‌کنیم.»
بنابر اظهارات آقای پدرام، شناسنامه‌های برقی می‌بایست بر اساس قانونی که دوسال قبل از سوی دو مجلس تصویب و به توشیح رسیده، آغاز شود نه بر اساس فرمان تقنینی اخیر رییس جمهور که هیچ مبنای قانونی ندارد.
زهیر سعادت دیگر عضو مجلس با اشاره به شکل‌گیری حکومت وحدت ملی گفت که نادیده گرفتن خواست کسی که ادعای سهم ۵۰ درصدی قدرت را در کشور دارد، نادیده گرفتن خواست مردم افغانستان است و توزیع شناسنامه‌ها باید در ارگ متوقف شود.
این عضو مجلس افزوده که این تصمیم «نامشروع»، کشور را با بحران جدید مواجه می‌کند و اگر کشور این بار به بحران برود دیگر هیچ کسی از جمله خارجی‌ها قادر به کنترول آن نخواهد بود.


اما نمایندگان موافق آغاز روند توزیع شناسنامه‌های برقی، مخالفان این روند را به نفاق‌افگنی در کشور متهم کرده‌اند.
آنان پافشاری دارند هرکسی که نمی‌خواهد واژه «افغان» در شناسنامه‌ها درج شود، از افغانستان نیست و باید از کشور به ویژه از مجلس، اخراج شود.
عبیدالله بارکزی نماینده مردم ارزگان گفته، کسانی که با ذکر واژه « افغان» در شناسنامه‌های برقی مخالفت می‌کنند، جاسوسان خارجی‌اند و آنان باید به تهران و اسلام آباد برگردند.
عبدالقادر زازی وطن‌دوست نماینده مردم کابل نیز گفت شماری از نمایندگان پیشنهادی را در مورد نمایندگانی که با درج واژه «افغان» در شناس‌نامه‌های الکترونیکی مخالفت دارند، عضویت آنان از مجلس سلب شود.
در همین حال، برخی از نمایندگان دیگر هم عبدالرئوف ابراهیمی رییس مجلس نمایندگان را متهم می‏کنند که از موقف مجلس در برابر فرمان تقنینی رییس جمهور دفاع نکرده و از جانب دیگر در روند توزیع شناسنامه‌های برقی شرکت کرده است.
با این همه، روند توزیع شناسنامه‌های برقی پنج‌شنبه گذشته با دریافت شناس‌نامه از سوی رییس جمهور غنی آغاز شد.
اما عبدالله عبدالله رییس اجرایی به شدت مخالفتش را با این روند اعلام کرد و این روند را غیر مشروع و سبب بحران در کشور خواند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا