آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

«پروسه کابل۲» و ساعت‌ها ادبیات تشریفات سیاسی

در کنفرانس‌هایی که در کابل گرفته می‌شود پیش از زمان برگزاری آن نمایندگان کشورهای منطقه و حکومت افغانستان روی مواردی به توافق می‌رسند و فردا ساعاتی سخنان خوش‌بینانه می‌زنند و به چشم مردم خاک.


روز گذشته با تدابیر شدید امنیتی در کابل، دومین نشست « پروسه کابل » برگزار شد. حکومت افغانستان این نشست را فرصت طلایی برای ثبات افغانستان خواند. نمایندگان بیشتر از ۲۵ کشور جهان در کابل گرد هم جمع شدند و به دنبال یافتن کلیدی برای حل بحران افغاسنتان بودند.
روز گذشته در «پروسه کابل۲» نمایندگان کشورهای مختلف و حکومت افغانستان همه تاکید به پایان جنگ افغانستان کردند و کشورهای حامی افغانستان در این نشست وعده همکاری داده و گفتند که هیچ‌کشور نباید به هراس‌افگنان پناه بدهد و سیاستی را در خاک افغانستان دنبال کند که منجر به تامین عدالت شود.
در نشست روز گذشته، نمایندگان بریتانیا و آلمان طالبان را به صلح دعوت کردند و حکومت افغانستان هم گفت که حاضر است طالبان را به عنوان یک حزب سیاسی بشناسد و بدون هیچ پیش شرط با آن‌ها مذاکره کند.
اما آنچه خیلی مهم است، ادبیات تشریفاتی در این گونه نشست‌ها است. از شخص اول حکومت افغانستان تا مقامات حکومتی و نمایندگان کشورهای منطقه در اظهارات شان در خصوص وضعیت افغانستان غرق در ادبیات تشریفاتی بودند. ادبیاتی که بیشتر رسانه‌ای و عوام‌فریبانه است.
محمد اشرف غنی در سخنان‌اش روی موارد زیادی صحبت کرد و از جمله تاکید کرد که تمام جوانب جامعه افغانستان در مشوره با دولت و شورای عالی صلح به یک اجماع ملی روی آروده‌اند. حکومت افغانستان گفته است که از علما گرفته تا جامعه مدنی و بزرگان قومی همه روی یک موضوع توافق نظر دارند که عبارت از تامین صلح و وحدت ملی در افغانستان است.
این اظهارات خوش‌بینانه رییس جمهور در حالی مطرح می‌شود که از شروع حکومت وحدت ملی به رهبری غنی و عبدالله، تنش‌های سیاسی، قومی، سمتی و زبانی افغانستان را دارد نابود کرده و برای مردم خاطرات تلخ دهه هفتاد را زنده می‌کند.
مردم افغانستان و جامعه غیر سیاسی کشور همواره امید به برگزاری این‌گونه نشست‌ها ندارند و دلیل‌اش هم فراوان روشن است که همان ادبیات عوام‌فریبانه و تشریفاتی است.
با این همه، برخی از سیاست‌مداران و منتقدان حکومت فعلی می‌گویند: در کنفرانس‌هایی که در کابل گرفته می‌شود پیش از زمان برگزاری آن نمایندگان کشورهای منطقه و حکومت افغانستان روی مواردی به توافق می‌رسند و فردا ساعاتی سخنان خوش‌بینانه می‌زنند و به چشم مردم خاک.
اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا