آخرین اخبارافغانستانتحلیل

پرونده‌سازی برای عطا محمد نور


با بازداشت آصف مهمند از سوی پولیس بلخ و انعکاس گسترده آن در رسانه‌ها، شماری از حرف‌های مطرح شده از سوی برخی از وابستگان آقای مهمند نشان می‌دهد که حلقاتی در ارگ می‌خواهند از این قضیه بهره‌برداری سیاسی کرده و علیه عطا محمد نور پرونده‌سازی کنند.
سخنگوی ولایت بلخ و فرماندهی پولیس این ولایت می‌گویند که آقای مهمند به اتهام «جعل اسناد» و براساس مکتوب‎های رسمی که از سوی دادستانی کل به آدرس ولایت بلخ و فرماندهی پولیس آن ولایت رسیده، از سوی پولیس بازداشت شده است.
اما مصطفی مهمند، برادر آصف مهمند گفته است که او از سوی افراد وابسته به عطا محمد نور بازداشت شده و قبل از آن‌که به ریاست امنیت ملی تحویل داده شود به خانه والی بلخ برده شده و مورد لت‌وکوب آقای نور و پسرانش قرار گرفته است.
بدون شک اختلاف میان عطا محمد نور و آصف مهمند وجود داشت، ولی زمانی که جمعه خان همدرد به مزارشریف آمد و برنامه‎های حکومت مرکزی برای حذف مخالفان سیاسی شدت گرفت سر و صدای آصف مهمند هم بلند تر شد و علم اختلاف با والی بلخ را علنی‎تر بلند کرد.
در پی اوج‌گیری اختلاف‎ها و ادعای آقای مهمند مبنی بر تلاش عطا محمد نور برای ترور او، والی بلخ در مکتوبی نهادهای امنیتی ولایت بلخ را دستور داد که امنیت آقای مهمند را تامین کنند.
حالا با توجه به مسایل یاد شده، پرسشی که مطرح می‎شود این است که هدف از ایجاد سروصدای زیاد از سوی مهمند در برابر عطا محمد نور چیست و آیا حکومت در تلاش ساختن پرونده‎ای برای او است؟
دوستانی که سناریوی بازداشت آصف مهمند را در بلخ نوشته‎اند، باید به این سوال نیز پاسخ بدهند که چرا او در کابل زمانی‌که می‎خواست به مزارشریف برود، بازداشت نشد؟
ظاهراً از اظهارات برادر مهمند و بولت شدن خبر بازداشت او از سوی برخی از رسانه‌ها چنین بر می‌آید که حکومت مرکزی در تلاش است تا از طریق ترور شخصیت و درگیر کردن عطا محمد نور همانند جنرال دوستم او را از صحنه سیاسی حذف کند و برایش پرونده سیاسی باز کند.
چند نکته اما در این جا قابل تامل است که باید حکومت مرکزی متوجه آن باشد.
– عطا محمد نور وابسته به جمعیت اسلامی افغانستان است و این حزب در کل افغانستان نیرومند ترین جریان سیاسی به شمار می‎رود پس پرونده سازی برای رییس اجرایی آن بدون شک حکومت را به چالش‎های زیادی مواجه خواهد ساخت.
– در کنار تلاش به منظور پرونده‌سازی برای والی بلخ، پرونده‌سازان اما باید پاسخگوی حضور افراد مسلح غیرمسئول وابسته به جمعه خان همدرد و اخترمحمد ابراهیم خیل “اخترلچک” در اطراف میدان هوایی مولانا جلال‎الدین محمد بلخی باشند.
– و آخرین نکته این‌که آصف مهمند نه سیاستمدار است و نه گزینه مناسبی که بتوان با استفاده از آن برای شخصیت‎های سیاسی پرونده‌سازی کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا