آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاستصلح

پرونده انتخابات مجلس نمایندگان بسیار طولانی شد

طولانی شدن پرونده انتخابات مجلس نمایندگان زمانی توجیه پذیر بود که کمیسیون‏های انتخاباتی آرای سیاه و سفید را تفکیک می‏کردند. از قرار اعتراض‏ها، معلوم می‏شود که چنین نشده است. در صورتی که عدالت انتخاباتی تامین نشود، طول کشیدن نتایج نهایی انتخابات چه معنا دارد؟

پرونده انتخابات مجلس نمایندگان که در تاریخ ۲۸ و ۲۹ میزان در افغانستان برگزار شد بسیار طول کشید. با گذشت بیش از چهار ماه هنوز نتایج نهایی انتخابات مجلس نمایندگان به طور کلی اعلام نشده است.
بربنیاد تقویم انتخابات پارلمانی، باید پرونده انتخابات مجلس نمایند‏گان در ۲۹ ماه قوس بسته می‏شد که تاکنون این کار انجام نشده است.
به تازگی کمیسیون انتخابات برای هشتاد نامزد اعتبارنامه توزیع کرده و حضور آنان به عنوان نمایند‏گان مردم در مجلس نمایندگان کشور قطعی شده است.
این اتفاق در حالی افتاد که نتایج نهایی ۱۵ ولایت دیگر هنوز همگانی نشده است. پارلمان افغانستان ۲۵۰ نماینده دارد و این‏که ۱۷۰ نماینده دیگر چه زمانی حضور شان در پارلمان قطعی می‏شود، هنوز روشن نیست.
تا این جا، عملکرد کمیسیون انتخابات با نقض قانون انتخابات همراه بوده و متاسفانه دیده می‏شود که نهاد‏های انتخابات به ویژه کمیسیون انتخابات به نقض قانون عادت کرده است.
آدرسی هم وجود ندارد که بالای کمیسیون انتخابات فشار وارد کند تا کمیسیون‏های انتخاباتی دست از نقض قوانین انتخاباتی بردارند. طول کشیدن اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی از جمله مواردی است که کمیسیون انتخابات مرتکب نقض قانون شده است.
انتخابات مجلس نمایندگان با انبوهی از تقلبات گسترده و تخطی‏ها همراه بوده است. رهبری کمیسیون‏های انتخاباتی خود تایید کرده‏اند که در انتخابات پارلمانی تقلبات گسترده اتفاق افتاده است.
رهبران حکومت وحدت ملی، نامزدان انتخابات و احزاب سیاسی همه روی برگزاری انتخابات شاکی بوده‏اند. محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور چندی پیش گفته بود که در انتخابات ریاست جمهوری نباید تجربه انتخابات پارلمانی تکرار شود. آقای رییس جمهور غنی به مردم قول داد که نتایج انتخابات ریاست جمهوری پس از برگزاری خیلی زود اعلام خواهد شد.
داکتر عبدالله رییس اجرایی حکومت هم با ادبیات طنزی گفت:« اگر نفوس افغانستان به قدر مردم چین می بود، حتمن نتایج انتخابات روز قیامت نشر می‏شد.»
جامعه جهانی و سازمان ملل متحد نیز از وقوع تقلب در انتخابات پارلمانی به گونه جدی هشدار داده بودند.
اکنون مردم و نامزدان انتخابات در بخش‏های گوناگون کشو نسبت به نتایج ابتدایی و نهایی اعتراض دارند.
این روز‏ها یک جمع در کابل اعتراض دارند و می‏گویند که انتخابات پارلمانی حوزه کابل باید دوباره برگزار شود.
رهبری کمیسیون انتخابات متهم به فساد مالی و فساد اخلاقی است. چیزی که کمیسیون انتخابات رد کرده.
طولانی شدن پرونده انتخابات مجلس نماینده‏گان زمانی توجیه پذیر بود که کمیسیون‏های انتخاباتی آرای سیاه و سفید را تفکیک می‏کردند. از قرار اعتراض‏ها، معلوم می‏شود که چنین نشده است. در صورتی که عدالت انتخاباتی تامین نشود، طول کشیدن نتایج نهایی انتخابات چه معنا دارد؟
هر قدر پرونده انتخابات مجلس نماینده‏گان به درازا بکشد، موجب بد‏بینی خواهد شد. این مسئله تجربه شده است. نامزدان انتخابات ضمن این‏که می خواهند عدالت انتخاباتی بر قرار شود، تاکید دارند که نتایج نهایی باید زود اعلام شود و پرونده انتخابات نباید طولانی شود.
از قراین روشن است که روی پارلمان جدید و نمایندگان نمی‏توان زیاد حساب کرد. گزارشاتی وجود دارد که بسیاری از کرسی‏های مجلس نمایندگان خرید و فروش شده است.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا