آخرین اخبارافغانستانسیاستمنطقه

واکنش ایران در برابر گزارش «لشکر فاطمیون»:

پروژه ایران‌هراسی در افغانستان پیاده می‌شود/ گزارش غیر مستند و پر از تناقض و ابهام است

سفارت ایران در کابل در پاسخ به گزارش موسسه مطالعات خاورمیانه واشنگتن بیاینیه‌ای صادر کرده و نشر پخش چنین گزارش‌ها را، پیاده کردن پروژه ایران‌هراسی در افغانستان خوانده است.


سفارت ایران در کابل در پاسخ به گزارش موسسه مطالعات خاورمیانه واشنگتن بیاینیه‌ای صادر کرده و نشر پخش چنین گزارش‌ها را، پیاده کردن پروژه ایران‌هراسی در افغانستان خوانده است.
به نقل از سفارت ایران در کابل، در این بیانه نگاشته شده است:« گزارش موسسه مطالعات خاورمیانه واشنگتن (۲۶ اکتبر ۲۰۱۸) در مورد نقش جمهوری اسلامی ایران در شکل‌گیری، فعالیت و آینده لشکر فاطمیون که اخیراً (۲۴ عقرب/ آبان ۱۳۹۷) توسط موسسه مطالعات استراتژیک افغانستان به معرض بررسی و تبلیغ گذاشته شده، بر پایه برخی گزاره‌های ناصحیح، استدلال‌های متناقض، تردیدها و ابهامات و در موارد متعددی بر مبنای مبالغه و اغراق تنظیم و منتشر گردیده است.»
همچنان در این بیانیه سفارت ایران در کابل، اشاره شده: به نظر می‌رسد در بخش‌های مختلف این گزارش، تلاش‌های عامدانه‌ای صورت گرفته تا پروژه ایران‌هراسی در افغانستان به صورت پررنگ تعقیب و بخشی از جامعه افغانستان نیز در همین رابطه به شکلی غیرمنصفانه مورد انواع انتقادات و اتهامات قرار گیرند.
سفارت ایران، با رد مواد و محتوای ذکر شده در گزارش، آن را تلاشی در جهت خدشه دار کردن روابط حسنه میان دولت افغانستان و ایران خوانده است.

در حدود کمتر از یک ماه پیش، مطالعات خاور میانه واشنگتن در گزارشی طولانی به لشکر فاطمیون پرداخت و روی تعداد، ظرفیت و تناقضات در مورد این نیروی نظامی مکث کرد.
در آن گزارش که توسط توبیاس اشنایدر نوشته شده است، روی تاریخچه، چگونگی جنگ و آموزش و روند جلب و جذب نیرو در مناطق مختلف افغانستان توسط لشکر فاطمیون توجه و برخی مطالب بیان شده است.
سپس این گزارش توسط مرکز مطالعات استراتژیک افغانستان ترجمه و رونمایی شد و در برنامه‌ای که در آن مرکز برگزار شده بود، گزارش تحلیل شده و از سوی کارشناسان آن مرکز در دورنما تهدیدی برای جامعه متشنج افغانستان خوانده شد.
گفتنی است که لشکر فاطمیون در افغانستان غیر قانونی خوانده شده و فعالیت آن در این کشور ممنوع است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا