آخرین اخباراجتماعافغانستاناقتصاد و توسعهسیاست

معاون والی هرات:

پروژه تاپی برای صنعت‌کاران هرات گوشنواز است

هرات که بیش از ۳۰۰ کارخانه فعال صنعتی دارد، صنعت‌کاران آن پیوسته از کمبود یا ضعف انرژی شکایت داشتند. شاید نخستین نوید تاپی در این زمینه برای سرمایه‌گذاران و صنعت‌کاران هراتی گوشنواز باشد.


محی‌الدین نوری معاون والی هرات می‌گوید پروژه تاپی برای صنعت‌کاران هرات گوشنواز است و حکومت افغانستان می‏تواند از این انرژی به گونه‏‌های مختلف بهره‏‌برداری نماید.
پروژه تاپی، طرح انتقال گاز ترکمنستان از مسیر افغانستان به پاکستان و هند، پروژه‌ای است که منافع اقتصادی چهار کشور مهم منطقه را گره می‌زند و تضمین می‏کند.
به گزارش خبرگزاری دید، این پروژه به اعتبار هزینه و اثرات کلان اقتصادی، فرهنگی و حتی امنیتی آن در سطح منطقه، با شماری از پروژه‌های بسیار کلان و معدودی که در سایر نقاط جهان تا اکنون اجرا شده است قابل محاسبه و مقایسه است.
افغانستان که در این پروژه نقش محوری دارد، در صدد بهره برداری‌های بزرگ از این طرح است و هرات که کم کم دارد به یکی از مهمترین قطب‌های اقتصادی این کشور مبدل می‌شود، نخستین ولایتی است که با خروج لوله گاز تاپی از ترکمنستان، کار هدایت جریان گاز را به سوی دیگر ولایت‌ها و دو کشور هند و پاکستان به عهده می‌گیرد.
در همین حال، هرات که بیش از ۳۰۰ کارخانه فعال صنعتی دارد، صنعت‌کاران آن پیوسته از کمبود یا ضعف انرژی شکایت داشتند. شاید نخستین نوید تاپی در این زمینه برای سرمایه‌گذاران و صنعت‌کاران هراتی گوشنواز باشد.
خط لوله تاپی سالانه ظرفیت انتقال ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز را به سه کشور افغانستان، پاکستان و هند دارد.
افغانستان که اصلاً نقش ترانزیتی در این پروزه دارد خود از خریداران گاز وارداتی نیز هست.
بر اساس توافقی که صورت گرفته، افغانستان در سه دهه، ۱٫۵ میلیارد متر مکعب گاز را از ترکمنستان خریداری می‌کند.
در طول مسیر خط لوله گاز تاپی، ۱۲ پمپ فشار نصب می‌شود که پنج تای آن به ارزش یک میلیارد دالر در افغانستان احداث خواهد شد. به این ترتیب، هرات نخستین ولایتی است که از انرژی وارداتی استفاده ارزانتر و گسترده‌تر خواهد برد.
محی‌الدین نوری، معاون والی هرات می‌گوید افغانستان از این انرژی به گونه‌های مختلف می‌تواند استفاده کند.
مردم هرات در حال آماده کردن شهر برای مراسم افتتاح این پروژه در غرب افغانستان هستند و برای افتتاح آن لحظه شماری دارند.
به گفته آقای نوری، هم امکان توزیع گاز مایع وجود خواهد داشت و هم امکان تبدیل کردن گاز به نیروی برق.
در هر دو صورت، شهرک صنعتی هرات و شهروندان و مشتریان عادی برق و گاز به تسهیلات بیشتر و ارزانتر دسترسی خواهند داشت.
تاپی که پروژه انتقال گاز ترکمنستان از راه افغانستان به پاکستان و هند است و پروژه‌های دیگر موازی با آن مثل تاپ۵۰۰ ، تمدید خط برق ترکمنستان از راه افغانستان به پاکستان است، دهلیز مهم اقتصادی در سطح منطقه می‌سازد و برای هزاران نفر زمینه کار نیز فراهم می‏سازد.
این پروژه که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۱۹ تکمیل شود، بیش از هفت میلیارد دالر برای احداث این خط لوله هزینه خواهد شد و هزینه گاز آن بیش از ۱۵ میلیارد دالر برآورد شده است.
فراهم شدن زمینه‌های شغلی، به وجود آمدن دهلیز همکاری‌های اقتصادی و در کنار آن مبادلات و همکاری‌های فرهنگی هم فرصت‌هایی هستند که هرات در قدم اول از آن بهره‌مند خواهد شد.
با این همه، شماری از آگاهان سیاسی معتقدند، تاپی به همان اندازه که دوست دارد دشمن نیز دارد.
اختر سهیل- خبرگزاری دید کابل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا