آخرین اخباراسلایدشواقتصاد و توسعهمنطقه

پروژه «کاسا۱۰۰۰» باعث توسعه اقتصادی می‌شود

مقام‌های کشورهای افغانستان، تاجیکستان، پاکستان و قرقیزستان در دومین نشست کشورهای عضو پروژه “کاسا۱۰۰۰” روی آغاز به کار و تطبیق پروژه کاسا۱۰۰۰ به صورت هم‌زمان در هر چهار کشور تاکید کردند.
به گزارش خبرگزاری دید، به نقل از صفحه ارگ، محمد اشرف غنی که برای اشتراک در این نشست به دوشنبه سفر کرده بود، گفته است که تلاش‌های زیادی صورت گرفته تا این پروژه از یک ایده به واقعیت مبدل شود.
آقای غنی هم‌چنان گفت: ما تمام مراحل تدارکاتی کاسا را تکمیل کرده‌ایم، قراردادها آمادۀ امضا بوده و از جانب ما هم تمویل و هم تسهیل صورت گرفته است.
در همین حال نوازشریف، نخست وزیر پاکستان گفته است که این پروژه یک تجارت بزرگ در منطقه است و باعث رونق اقتصادی در پاکستان و افغانستان شده و روی محیط زیست تأثیرات مطلوب خواهد گذاشت.
کاسا۱۰۰۰، از پروژه‌های بزرگ ترانزیت انرژی آسیای میانه به پاکستان و هند از طریق افغانستان است که سالانه ۱۶هزار میگاوات برق را انتقال خواهد داد.
پاکستان و افغانستان روی بودن یا نبودن هند در این پروژه اختلاف دارند، در حالی که افغانستان تاکید می‌کند که هند باید در این پروژه حضور داشته باشد اما پاکستان مخالف حضور آن کشور است.
پروژه کاسا۱۰۰۰ بیش از یک میلیارد دالر هزینه برمی‌دارد که پرداخت نیم این مبلغ را بانک جهانی به دوش گرفته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا