آخرین اخبارافغانستانامنیت و حوادث

وزارت خارجه:

پس از درگیری مرزی، پاکستان آتش‌بس را پذیرفت

وزارت امور خارجه می‌گوید که به دنبال درگیری مرزی میان مرزبانان افغانستان و پاکستان در کنر، وزارت خارجه آن کشور آتش‌بس را پذیرفته و قرار است که دو طرف منازعه در محل درگیری جلسه برگزار کنند.

وزارت امور خارجه می‌گوید که به دنبال درگیری مرزی میان مرزبانان افغانستان و پاکستان در کنر، وزارت خارجه آن کشور آتش‌بس را پذیرفته و قرار است که دو طرف منازعه در محل درگیری جلسه برگزار کنند.
به گزارش خبرگزاری دید، این وزارت پیش از این با نشر خبرنامه‌ای، حملات نظامیان پاکستانی را نکوهش کرده و گفته که این کار آنان غیر قابل قبول است.
اکنون وزارت خارجه می‌گوید که «در نتیجه تلاش‌های دیپلماتیک وزارت امور خارجه افغانستان، جانب پاکستان توافق کرده است که آتش‌بس تامین شود و زیر بیرق دو کشور در ساحه نشستی برگزار شود».
مقام‌های کنر گفته‌اند که در نتیجه راکت‌پراکنی از جانب پاکستان بر مناطق ولسوالی مرزی سرکانوی این ولایت، شش غیرنظامی کشته و نه تن دیگر زخمی شدند.
بر اساس گزارش‌ها، این راکت‌پراکنی پس از درگیری نظامیان افغانستانی و پاکستانی بر ولسوالی‌های مروره و سرکانوی کنر صورت گرفته است.
وزارت خارجه گفته است: «این گونه حملات راکتی نظامیان پاکستانی که منجر به تلفات غیر نظامیان می‌شود، غیر قابل قبول است و خطاب به دولت پاکستان می‌گوید که از چنین اقدامات خودداری کند».
همچنان وزارت خارجه افغانستان بر علاوه حملات راکتی، ایجاد تاسیسات خودسر نظامیان پاکستان را در امتداد مرز دیورند که به گفته این وزارت سبب بحران میان دو کشور می‌شود، غیرقابل قبول خوانده است.
غنی مصمم سخنگوی والی کنر به خبرنگاران گفته است که نخست نظامیان پاکستانی حمله کرده و نیروهای افغانستانی در پاسخ به آن حمله اقدام کرده‌اند.
تاکنون دلیل این درگیری روشن نیست، اما نظامیان پاکستانی از سه سال به این طرف، در امتداد خط دیورند کار ساخت کتاره و نصب سیم خاردار را آغاز کرده‌اند. پاکستان در طول ۴۳۰ کیلومتر امتداد خط دیورند، در برخی مناطق کتاره نصب کرده و در بعضی ساحات دروازه برای کنترول رفت و آمد ساخته است.
افغانستان بارها به این اقدام نظامیان پاکستانی مخالفت کرده و آن را جدایی اقوام ساکن دو سوی خط دیورند خوانده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا