آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

محمودی:

پس از رمضان همایشی در کابل یا قندهار برگزار خواهد شد/ آمدن اشرف غنی مسایل قومی و بحران را پیچیده‌تر می‌کند

خبرگزاری دید: به دنبال افزایش حدس و گمان‌ها نسبت به برگشت اشرف غنی، سید علی‌رضا محمودی از فعالان سیاسی کشور می‌گوید که برگشت اشرف غنی به افغانستان تضادها و پیچیدگی‌های قومی و سمتی و منطقه‌ای را در تشدید می‌کند.

همایش

سید علی‌رضا محمودی در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت که برگشت اشرف غنی نه تنها سودی برای حکومت طا-لبان ندارد بلکه با توجه به افتضاحی که در شکست جمهوریت و فرار به وجود آمد، افکار عامه مردم را بیشتر تحریک خواهد کرد.
او تصریح کرد که «اشرف غنی از طریق برادر یا برخی اطرافیانش ممکن است ارتباطاتی پیش از سقوط دولت با طالبان داشته و بعد از آن هم رایزنی‌هایی صورت گرفته».
به باور او، دو حلقه در اطراف اشرف غنی در دوران بر سر قدرت بودن وجود داشت: یکی حلقه خانوادگی و فامیلی که حشمت غنی برادرش بود و یکی هم حلقه سیاسی که در کنار او بود.
از سویی هم، این فعال سیاسی احتمال داد که ممکن است حشمت غنی احمدزی به عنوان برادر اشرف غنی که در کابل حضور دارد، با طا-لبان رایزنی‌ها و تلاش‌هایی برای برگشت او به کشور داشته باشد.
آقای محمودی از طرف دیگر تصریح کرد که مطابق برخی شنیده‌ها، همایشی پس از ماه رمضان در کابل یا قندهار برگزار می‌شود و تلاش‌هایی وجود دارد که آقای غنی به عنوان آخرین رییس جمهور در این همایش شرکت کرده و به نحوی طا-لبان را به رسمیت بشناسد.
او ضمن بیان این که میان منافع ملی افغانستان و مباحث قومی و قبیلوی تفاوت کلانی وجود دارد، تاکید کرد که بدون همکاری غنی سقوط جمهوریت ممکن نبود و در همان وقت هم آقای غنی با بخشی از طا-لبان تفاهم داشت. او افزود که در گذشته هم ثابت شده که مشروعیت‌ دادن‌های قومی و قبیلوی بیشتر از تلاش‌ها برای منافع ملی بوده است.
با این حال، محمودی تصریح کرد که «طا-لبان به هیچ فرد یا مجموعه‌ای خارج از خود شان در قدرت سهم و حق نخواهند داد. این موضوع را دیروز وزیر خارجه طا-لبان هم به صراحت اعلام و تاکید کرد».
محمودی: افغانستان نیاز به مشارکت واقعی تمامی اقوام، جریانات و ساختارهای سیاسی گذشته در قدرت دارد که بتوانیم از بحران موجوده و بن‌بستی که به وجود آمده عبور بکنیم، افرادی مثل اشرف غنی نه تنها کمکی حتا برای طا-لبان نمی‌کند بلکه وضعیت افغانستان را و تضادها و پیچیدگی‌های مسایل قومی و منطقه‌ای و سمتی را بیشتر خواهد ساخت.
گفتنی است که در روزهای اخیر بار دیگر موضوع برگشت اشرف غنی احمدزی به افغانستان پس از فرار در ۲۴ اسد سال روان، در رسانه‌ها داغ شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا