آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

محمد اشرف غنی:

به هیچ‌کس اجازه داده نمی‌شود روند صلح را وتو کند/ پس از طالبان با پاکستان گفت‌وگو می‌کنیم


محمداشرف غنی رییس جمهور کشور امروز در یک نشست خبر در کابل، با اعلام پایان آتش‌بس یک‌طرفه حکومت با طالبان، تاکید می‌کند که روند صلح در جهت مثبت در حرکت است و به هیچ‌کس در این روند حق وتو داده نخواهد شد.
به گزارش خبرگزاری دید، محمد اشرف غنی از ختم آتش‌بس هفده روزه را با طالبان اعلام کرده و به نیروهای امنیتی و دفاعی کشور دستور داد تا مواضع شورشیان طالب را هدف حمله قرار دهند.
آقای غنی گفت که پس از ایجاد اجماع ملی، منطقه‌ای و جهانی در مورد صلح افغانستان و برقراری آتش‌بس چند روزه، هم اکنون روند صلح در جهت مثبت در حرکت می‌باشد، تصمیم این است که انحصار صلح از چنگ گروه‌ها شکسته شود و به هیچ‌کس در این روند، حق وتو داده نخواهد شد.
وی در این پیوند به حضور اعضای طالبان در شهرها و استقبال مردم از این افراد اشاره کرده گفت که مردم افغانستان درروزهای عید بزرگی شان را نشان دادند، سیاسیون نیز باید از مردم در روند صلح بیاموزند.
آقای غنی همچنان به یک سلسله طرح‌ها و پیشنهاداتی که از سوی سیاسیون در روند صلح ارائه شده است، بیان داشت که هیچ یک از این طرح‌ها به اجماع نرسیده و روی طرح صلح نیز هنوز اجماعی صورت نگرفته است.
آقای غنی با اشاره به گپ‌وگفت‌ها در مورد مشخص شدن مناطق امن برای گروه طالبان که پیش از این مطرح شده بود، بیان داشت که افغانستان سرزمین واحد است و هیچ منطقه به هیچ گروه واگذار نخواهد شد.
غنی با اشاره به نقش ایالات متحده امریکا در روند صلح افغانستان خاطر نشان ساخت که ایالات متحده که در استراتیژی جدید خود نیز تصریح داشت از استعمال قوه در افغانستان به منظور ختم جنگ و تامین امنیت پایدار یادآوری شده بود، این کشور به عنوان همکاری استراتیژیک افغانستان از ثبات دائمی در کشور حمایت کرده و درجریان مذاکرات دخیل خواهد بود.
مذاکره با پاکستان
محمداشرف غنی در این پیوند از سیاست‌های گذشته پاکستان درحمایت از مخالفان مسلح دولت افغانستان اشاره کرده، گفت که حکومت با پاکستان سندی کتبی را برای دوام مذاکرات روی آجندای مشخص امضا کرده و گفت‌وگوها تاکنون با این کشور امیدوار کننده بوده است.
آقای غنی گفت که ما خواستار آن هستیم که پاکستان سیاست‌های گذشته خویش را در قبال افغانستان تغییر داده و در چهارچوب یک همکاری منطقه‌ای برای رشد اقتصادی دوکشور وارد شود.
محمداشرف غنی تصریح کرد که ما درجریان مذاکرات می‌خواهیم پاکستان را به تغییر سیاست‌های گذشته‌اش در قبال افغانستان و شروع همکاری‌های اقتصادی متقاعد ساخته و پس از ختم مسئله طالبان، به حل اختلافات بنیادین خود با این کشور بپردازیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا