آخرین اخبارافغانستانتحلیل

پس از مسعود


۱۶ سال پیش در چنین روزی احمد شاه مسعود، مشهورترین و کاریزما ترین چهره جهاد و مقاومت افغانستان توسط دو تروریست عرب که خودشان را خبرنگار معرفی کرده بودند، در خواجه بهاوالدین ولایت تخار ترور شد.
کارنامه احمد شاه مسعود، مراحل متفاوتی داشت و در برهه‎های زمانی جداگانه چهره‌های متفاوتی هم از او به یادگار گذاشته است. مسعود مجاهد و کاریزما، مسعود مقاومت علیه طالبان و مسعود پس از طالبان، یا بهتراست بگوییم سرنوشت جریانی که مسعود آن را پایه‌ریزی کرد و تا امروز فراز و فرودهای زیادی را تجریه کرده است.
پیش از این اما نیاز است یادی از شهدای بزرگوار دیگر جهاد و مقاومت مردم افغانستان شود و کارنامه‎های آن شهدا که خون خویش را ریختند، ولی نگذاشتند که کشور، جمهوری پانزدهم شوروی یا صوبه پنجم پاکستان شود.
بزرگداشت از کارنامه شهدا و جانفشانی‌های آن‌ها بدون شک برای این‌که در آینده با پیروی از آرمان مقدس آن‌ها جامعه سالم و مبتنی بر عدالت اجتماعی داشته باشیم، یک نیاز مبرم و یک ضرورت اساسی است.
بدون شک شهدای جهاد و مقاومت مردم افغانستان وخشوران بزرگ آزادی میهن و کرامت انسانی باشندگان این مرز و بوم است که با قربان‌کردن جان‎های شیرین شان آزادی و سربلندی را برای مردم ما به ارمغان آوردند و یک‌بار دیگر در پهنه‌ی گیتی نشان دادند که هنوز می‌توان با تکیه به ایمان پولادین و عزم راسخ انسانی بزرگ‌ترین ماشین‎های جنگی را به زانو در آورد.
در میان این شهدای جاودان‎یاد نام و چهره احمد شاه مسعود شاخص‌تر و بلندتر جلوه می‌کند.
احمد شاه مسعود در درازنای زندگی کوتاهش هم در دوران جهاد علیه تجاوز ارتش سرخ و هم در زمان توطئه‌های مشخص در برابر حکومت مجاهدین در کابل و هم در زمان مقاومت علیه تجاوز فوج پاکستان زیر نام گروه طالبان لحظه‌ای درنگ نکرد و همانند کوهپایه‌های هندوکش ایستاد و تن به ذلت نسپرد.
مسعود در مقام یک فرمانده مدبر جهاد توانست سنگرهای پراکنده زیادی را در برابر ارتش سرخ متحد ساخته و یک جریان نیرومند مخالف نیروهای بیگانه را به میان بیاورد.
او در زمان جهاد کانال بزرگی را در برابر بیگانگان از پنجشیر تا هرات و قندهار به وجود آورد و توانست گروه‌های متفرق جهادی را در یک جریان متحد گرد هم جمع کند.
پس از پیروز جهاد و داخل شدن مجاهدان به کابل تحولاتی پیش آمد که جنگ‌های داخلی دهه هفتاد را رقم زد و طعم شیرین پیروزی را در مذاق مجاهدان تلخ کرد.
در آن برهه هم مسعود توطئه‌های زیادی را درک کرد و به دفع آن پرداخت. یک جناح طبق عادت همیشگی به مخالفت با دولت اسلامی برخاست و جناح‌های دیگر هم فریب همین مخالفت را خورده، در برابر دولت اسلامی به جنگ مسلحانه پرداختند.
مسعود به فراست دریافته بود که اگر تن به خواسته‌های جناحی که معلوم بود از کجا آب می‌خورد بدهد تمام دستاوردهای جهاد را با دست خویش تقدیم همسایه جنوبی کرده است. همین بود که ایستاد شد و نقشه‌های سازمان اطلاعاتی پاکستان ناکام ماند.
در پی آن ناکامی، سازمان اطلاعاتی پاکستان دست به آموزش و تجهیز گروه طالبان زد تا از آن طریق بتواند مسعود را حذف کرده و سیاست‌های راهبردی خویش را در افغانستان پیاده کند.
احمد شاه مسعود با درک فاجعه تروریزم جهانی یک‌بار دیگر به سنگرهای مقاومت برگشت و این‌بار بزرگ‌تر از زمان جهاد دست به سازماندهی تمام جناح‌های تنظیمی علیه گروه طالبان زد و جریانی را به نام جبهه شمال به وجود آورد.
در این برهه زمانی که بیش‌تر خاک افغانستان در دست طالبان بود، سازماندهی جنگ و جبهات علیه آن گروه از یک طرف و حفظ مشروعیت نظام اسلامی از سوی دیگر کاری بود بس دشوار و طاقت فرسا؛ ولی احمد شاه مسعود از پس آن پیروز به در شده و مقام فرماندهی کل جبهات مقاومت علیه تهاجم جنوبی را به دست گرفت.
مقاومتی که مسعود در برابر طالبان شکل داد، بدون شک تاثیر مستقیم بر شکل‎گیری افغانستان پس از ۱۱ سپتامبر داشته و اگر اکنون حکومت افغانستان در مخالفت با طالبان قرار دارد، ادامه مقاومتی است که مسعود پی‌ریزی کرد.
مسعود تنها کسی بود که پس از سقوط کابل توسط طالبان مقاومت را علیه آن‎ها شکل داد و تنظیم‎های فروپاشیده جهادی را در جبهات مختلف جابجا ساخت. امروز یاران و همفکران مسعود راه دشواری را در پیش دارند؛ چه از یک‌سو با گروه طالبان مقابل هستند و از سوی دیگر با جریانی در داخل حکومت که مخالف باورها و آرمان‌های شهدا در حرکت هستند و مجاهد زدایی و حذف شخصیت‎های بزرگ ملی را پیشه ساخته‎اند.
حلقاتی که در قدرت جا خوش کرده‌اند و هر روز علیه یاران و همسنگران مسعود توطئه می‎کنند، که بدون شک نه باوری به ارزش‎های جهادی دارند و نه حضور مجاهدان و قهرمانان راستین این ملت را بر می‌تابند.

اینجا رسالت یاران و پیروان مسعود و دیگر شهدای گلگون‌کفن این میهن است که نگذارند تا این حلقات مرموز ارزش های ملی و اسلامی کشور را حذف کرده و آهسته آهسته زمینه فرهنگ ضد اسلامی را مهیا بسازند؛ چه این‌که قهرمان ملی، با بیداری تمام، در مقابل تروریزم، افراطیت و فاشیزم ایستاد و به صورت خسته‌گی‌ناپذیر مبارزه کرد.
فرید احمدی- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا