آخرین اخبارافغانستانسیاست

عطامحمد نور در پیوند به 26 دلو:

پس از پیروزی جهاد دنیا کشور ما را تنها گذاشت، ولی ملت ما به زانو درنیامد

عطامحمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی در پیامی که به مناسبت ۲۶ دلو سالروز خروج ارتش سرخ از افغانستان نشر کرده، خروج و شکست ارتش سرخ را در افغانستان مقدمه شکست شوروی و آزادی کشورهای زیر سلطه آن دانسته است.

عطامحمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی در پیامی که به مناسبت ۲۶ دلو سالروز خروج ارتش سرخ از افغانستان نشر کرده، خروج و شکست ارتش سرخ را در افغانستان مقدمه شکست شوروی و آزادی کشورهای زیر سلطه آن دانسته است.
به گزارش خبرگزاری دید، عطامحمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی در پیامی، امروز شنبه (۲۶ دلو) تاکید کرده که جهان ملت افغانستان را پس از پیروزی جهاد تنها گذاشت، ولی این ملت به زانو در نیامد و از یک مرحله دشوار به مراحل نوین گام گذاشت.
آقای نور در این پیام، ضمن تاکید بر ایستادگی ملت افغانستان در برابر هرنوع تهاجم، تصریح کرده که هنوز این ملت درگیر جنگ و معضلات استخباراتی است.
متن کامل پیام:
بنام خداوند دادگر وتوانا
۲۶ دلو مصادف است با سالروز خروج کامل ارتش شوروی پیشین از افغانستان و درست در همین روز مردم افغانستان به موفقیت بزرگی دست یافتند که بخشی از افتخارات تاریخی این سرزمین محسوب می‌شود.
صمیمانه ترین مراتب تهنیت خود را بمناسبت این روز فرخنده و تاریخی به ملت بزرگ افغانستان و تمامی آزادی خواهان، ابراز می‌دارم.
افغانستان به عنوان یک نقطه استراتیژیک در قلب آسیا که با همین مشخصه، هر از گاهی مورد تهاجم قرار گرفته است، باری هم مورد تهاجم ارتش تا دندان مسلح شوروی پیشین قرار گرفت که این ارتش پس از یک دهه جنگ، نتوانست در برابر اراده محکم و استوار مردم افغانستان تاب بیاورد و سرانجام در ۲۶ دلو سال ۱۳۶۷ خورشیدی، مجبور به ترک افغانستان شد و آخرین سرباز شوروى نیز از مسیر پل حیرتان، افغانستان را ترک و خاطره تلخ شکست را با خود برد.
شکست ارتش صد هزار نفری شوروی در برابر مجاهدان قامت بر افراخته افغانستان و ملت پا برهنه‌مان، چیزی جز حکایت پایمردی و متانت ملت عزیز و سربلند مان و پیروزی مشت در برابر شمشیر نیست. ملتی که با پای برهنه اما عزم متین، با دست خالی اما با اراده استوار، با فقر و تنگدستی اما با غرور و آزادگی در برابر لشکر شوروی ایستاد و سر انجام پس از یک دهه مبارزه موفق شدند که مهاجمان را مجبور به فرار از سرزمین شان نمایند.
خروج ارتش شوروی از افغانستان نه تنها که پیروزی مردم افغانستان محسوب می‌شود که در کنار آن عاملی شد برای از هم پاشی اتحاد جماهیر شوروی و آزادی کشورهای آسیای میانه که سال‌ها در زیر چکمه‌های استعمار شرق بسر می‌بردند. از دیگر پیامدهای مقاومت مردم افغانستان، ایجاد دیوار دفاعی برای اروپا و غرب در برابر ابر قدرت شرق بود که به همت ملت سربلند ما، آرامش اروپایی‌ها و غربی‌ها نیز فراهم شده بود. ملت افغانستان که با این همه فداکاری، نه تنها از آزادی پاسداری کردند که امنیت بخش اعظم از جهان را از خطر تهاجم نجات دادند، سزاوار آن بودند که جامعه جهانی مدیون اینها می‌شد و هرگز این سرزمین را فراموش نمی‌کردند، اما چنین نشد و پس از پیروزی جهاد، بسیاری از کشورهای دنیا افغانستان را تنها گذاشت. اما باز هم ملت سرافراز ما موفق شد از دشواری ها عبور کند و به پهنه دیگری از تاریخ گام نهند.
هنوز مردم ما متاسفانه با جنگ و نا بسامانی دست و پنجه نرم می‌کنند. هنوز ما قربانی تروریزم و هراس‌افگنی هستیم و درگیر معضلات بزرگ استخباراتی.
آنچه به عنوان پیام روشن ۲۶ دلو یک بار دیگر در شرایط کنونی نیاز به بازخوانی دارد، تعهد و یکدستی مردم افغانستان در امر مبارزه با هراس‌افگنی و خشونت است. اگر آن زمان موفق شدیم ارتش صد هزار نفری را از کشور برانیم، امروز نيز در برابر دشمنان كشور با قامت استوار ایستاده‌ایم.
یک بار دیگر فرا رسی ۲۶ دلو را به کافه ملت بزرگ افغانستان و آزادی خواهان مبارک‌باد گفته، برای افغانستان عزیز صلح و ثبات و به مردم عزیزم، سعادت و سلامتی می‌خواهم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا