آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

پس از ۲۴ اسد، بیش از یک میلیون نفر افغانستان را ترک کرده است

خبرگزاری دید: پژوهش‌گران امور پناهندگی می‌گویند که پس از سقوط نظام و بحران اقتصادی در افغانستان، بیش از یک میلیون نفر کشورشان را ترک کرده‌اند.

24 اسد
نیویارک‌تایمز به نقل از محققان مهاجرت گزارش داده که از اکتوبر ۲۰۲۱ تا آخر جنوری ۲۰۲۲ میلادی، بیش از یک میلیون افغان به کشورهای ایران و پاکستان آواره شده‌اند.
نیویارک‌تایمز گفته‌است که هزاران افغان هر روز در تلاش‌اند تا مخفیانه وارد ایران و پاکستان شوند؛ زیرا در پی بحران اقتصادی در افغانستان، فقر و گرسنگی بسیاری از شهروندان افغانستان را در مسیری قرار داده‌ است که مهاجرت و فرار از کشورشان را تنها راه ممکن می‌دانند.
سازمان‌های کمکی تخمین می‌زنند که روزانه حدود چهار هزار تا پنج هزار نفر وارد ایران می‌شوند.
دیوید منسفیلد پژوهش‌گری که مهاجرت افغان‌ها را دنبال می‌کند، گفته‌است: «تعداد افرادی که از این مسیر افغانستان را ترک می‌کنند، به‌ویژه با توجه به این که چقدر این سفر در ماه‌های زمستان چالش‌برانگیز است، افزایش چشم‌گیری دارد».
بر اساس تخمین‌های او، میزان مهاجرت به ایران و پاکستان در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته چهار برابر افزایش یافته ‌است.
نجف اخلاقی ۲۶ ساله، یکی از پناه‌جویان افغان به نیویارک‌تایمز گفته ‌است: «گزینه دیگری برای من وجود ندارد، من نمی‌توانم به عقب برگردم».
از زمان تسلط طا-لبان بر افغانستان، هم پاکستان و هم ایران اخراج‌ مهاجران افغان را تشدید کرده و هشدار داده‌اند که اقتصاد شکننده‌شان نمی‌تواند هجوم مهاجران و پناه‌جویان جدید را تحمل کند.
به گفته سازمان بین‌المللی مهاجرت سازمان ملل متحد، در پنج ماه آخر سال ۲۰۲۱ میلادی بیش از ۵۰۰ هزار نفری که به طور غیرقانونی وارد این کشورها شده‌ یا اخراج شده‌اند یا داوطلبانه به افغانستان بازگشته‌اند.
این موج جدید مهاجرت، زنگ هشدار را در سراسر منطقه و اروپا به صدا درآورده ‌است؛ جایی که سیاست‌مداران از تکرار بحران مهاجرت در سال ۲۰۱۵ بیم دارند و نگرانند که در بهار سال جدید خورشیدی، سیل افغان‌ها به مرز اتحادیه ارپا برسد.
اتحادیه اروپا که مصمم به مهار مهاجران در منطقه‌ است، متعهد شده ‌است که بیش از یک میلیارد دالر کمک بشردوستانه به افغانستان و کشورهای همسایه میزبان افغان‌ها ارائه دهد.
اما کمک‌کنندگان غربی هنوز با پرسش‌های پیچیده‌ای دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند که چگونه تعهدات بشردوستانه خود را در قبال مردم عادی افغانستان بدون حمایت از دولت جدید طا-لبان انجام دهند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا