آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعهسیاست

پشتیبانی از صلح و رشد اقتصادی؛ رایزنی اتمر با مقامات ازبیکستان

محمد حنیف اتمر وزیر امور خارجه کشور که در رأس هیئت بلندپایه دولتی به تاشکند سفر کرده بود با مقامات ازبیکستانی در رابطه به روند صلح، گسترش دامنه تجارت، رشد اقتصاد و اتصال منطقه‌ای و تقویت روابط دوجانبه تبادل نظر کرد.

به گزارش خبرگزاری دید، وزارت امور خارجه کشور امروز سه‌شنبه(۱۴ دلو) در اعلامیه‌ای می‌گوید که حنیف اتمر وزیر امور خارحه با سردار اوکتامویچ عمرزاکوف معاون صدراعظم و وزیر سرمایه‌گذاری و تجارتی و عبدالعزیز کاملوف وزیر خارجه ازبیکستان ملاقات کرد.
در دیدار با معاون صدراعظم ازبیکستان، طرفین در مورد تطبیق پروژهٔ خط آهن مزارشریف–کابل–پشاور گفت‌وگو کردند و تکمیل این پروژه را در گسترش دامنۀ تجارت، رشد اقتصاد و اتصال منطقه‌ا‌ی حایز اهمیت فوق‌العاده دانستند.

حنیف اتمر همچنین بر استفادهٔ مؤثر از مرکز کارگو و حمل‌ونقل کالا در شهر ترمذ، برای افزایش دادوستد تجارتی میان کابل و تاشکند تأکید کرد.
در اعلامیه وزارت خارجه آمده است: معاون صدراعظم جمهوری ازبیکستان نیز تشریف‌آوری وزیر امور خارجه و هیأت همراه‌شان را به تاشکند، خیرمقدم گفته و از حمایت همه‌جانبهٔ‌ کشورش از روند صلح افغانستان به آقای اتمر اطمینان داد.
معاون صدراعظم ازبیکستان افزود که صلح و ثبات در افغانستان، کلید توسعه، رشد اقتصادی و افزایش همکاری‌ها در سطح منطقه‌ می‌باشد.

وی یادآورشد که کشورش آماده است تا در بخش‌های زیربنایی در افغانستان سرمایه‌گذاری نموده و از اتصال منطقه‌ای به صورت همه‌جانبه حمایت کند.
وزیر امور خارجه کشور در دیدار با عبدالعزیز کاملوف همتای ازبیکستانی‌اش گفت: دولت افغانستان به تعهداتش در روند صلح کاملاً پابند بوده و خواهان رسیدن به راه حلی است که برخاسته از خواست و ارادهٔ آزاد مردم باشد و به صلح پایدار بینجامد.
وزیر خارجهٔ ازبیکستان با اعلان حمایت قاطع کشورش از روند صلح افغانستان و موقف جمهوری اسلامی افغانستان در پیوند به ختم جنگ، تأمین آتش‌بس و حفظ دستاوردهای دو دههٔ اخیر، گفت که ازبیکستان انتظار دارد طالبان پیشرفت‌های دموکراتیک را به‌رسمیت شناخته و تعهدات‌شان را در پیوند به کاهش خشونت، استقرار آتش‌بس و رسیدن به راه حل سیاسی عملی کنند.
وی افزود: برای حمایت از صلح در افغانستان، به موضع‌گیری هماهنگ کشورهای منطقه و جهان نیازمندیم.
اتمر ابراز میزبانی ازبیکستان را از نشست سه‌جانبه برای تصویب نقشهٔ راه ساخت خط‌آهن مزار-کابل-پیشاور ستوده و ابراز امیدواری کرد که کار روی خط‌آهن مزار-هرات-قندهار-کویته نیز به زودی آغاز شود.
آقای کاملوف برگزاری نشست سه‌جانبهٔ ازبیکستان-افغانستان-پاکستان را برای تأیید نقشهٔ راه خط ‌آهن مزار-کابل-پیشاور برای توسعهٔ همکاری‌های اقتصادی و اتصال آسیای مرکزی به آسیای جنوبی از طریق افغانستان نهایت ارزشمند خواند.
وزیر امور خارجهٔ ازبیکستان در ادامه پیرامون کنفرانس بزرگ منطقه‌ای تحت عنوان «آسیای مرکزی-جنوب‌آسیا: اتصال، فرصت‌ها و چالش‌ها» معلومات داده و گفت: این کنفرانس در سطح وزرای خارجهٔ کشورهای منطقه و جهان در ماه می سال جاری برگزار خواهد شد و تمرکزش روی مناسبات و همکاری‌های اقتصادی (فراتر از مسایل و ملاحظات سیاسی) خواهد بود و «ما می‌خواهیم افغانستان در این کنفرانس نقش محوری داشته باشد».
در دیداری جداگانه، میرویس میرزکوال معین اداره خط آهن افغانستان که وزیر امور خارجۀ کشور را در سفرش به تاشکند همراهی می‌کند، با معاون هیئت مدیرۀ خط آهن ازبیکستان دیدار و پیرامون تقویت همکاری‌های ترانسپورتی وایجاد سهولت‌های ترانزیتی میان افغانستان و ازبیکستان تبادل نظر کردند.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا