آخرین اخباراجتماعافغانستانگزارش

پل ‌سوخته؛ از محله معتادان تا نمایشگاه کتاب

رسول شهزاد- کابل

خبرگزاری دید: پل‌ سوخته که محله معتادان و نقطه مرکزی شبکه‌های توزیع مواد مخدر در پایتخت بود، اخیراً از سوی شهرداری کابل پاک‌سازی و رنگ آمیزی شده و در سه روز گذشته شاهد برگزاری نمایشگاه خیابانی کتاب بود.

برنامه پاک‌کاری پل سوخته از چندی به این سو توسط ناحیه پنجم شهرداری کابل اجرایی شد، ده‌ها موتر زباله و صدها معتاد از این ساحه منتقل شده و رواق‌های روی پل رنگ شد.

اکنون شهرداری کابل نمایشگاه خیابانی کتاب بر روی پل سوخته برگزار کرده و مسئولان می‌گویند نمایشگاه کتاب به مدت سه روز ادامه دارد و علاقمندان کتاب می‌توانند آزادانه مراجعه کنند.

بر اساس گفته‌های مسئولان، در این نمایشگاه کتاب‌های عقیدتی، فقهی، تاریخی، اقتصادی و طبی به نمایش گذاشته شده است.

رفیع الله احمدزی معاون ناحیه پنجم شهرداری کابل به خبرگزاری دید گفت: از ۳۲ روز پیش کار پروژه پاک کاری پل‌ سوخته از سوی شهرداری کابل شروع شده بود، این پروژه شامل دو بخش می‌شود: بخش اول آن پاک‌کاری پل‌ سوخته بود که بیشتر از ۴۰۰ موتر زباله و کثافات انتقال داده شده است.

آقای احمدزی افزود که در پروژه پل‌ سوخته ۵۹ جسد نیز  پیدا شده و برای شناسایی به طب عدلی فرستاده شد که از آن میان ۳۰ جسد شناسایی شد و در قبرستان موسهی دفن شد. بخش اول پروژه صد فیصد تکمیل شده است.

رفیع احمدزی معاون ناحیه پنجم

وی همچنان گفت که بخش دوم پروژه پل‌ سوخته کار زیبایی این محل است که شامل رنگ‌آمیزی، نصب چراغ، سنگ فرش، سرسبزی و بازسازی می‌شود.

وی افزود که در پروژه پاک‌کاری پل‌ سوخته بیش از ۵۰۰۰ معتاد از این ساحه منتقل شده است که این آمار از سوی مردم این ساحه ارایه شده است و وزارت داخله معتادان را منتقل کرد.

معاون ناحیه پنجم شهرداری کابل همچنان گفت، هدف نمایشگاه کتاب که در ساحه پل‌ سوخته برگزار شده است، ترویج فرهنگ کتاب خوانی در کشور است. پیش از این مردم از ساحه پل ‌سوخته نفرت داشتند و همه از این ساحه می‌ترسیدند.

آقای احمدزی گفت: هدف دیگر برگزاری این نمایشگاه کتاب این است که امارت اسلامی به همه نشان بدهد که ما در کل برای هر فرد این کشور زمینه تعیلم را فراهم می‌سازیم.

وی افزود، در نمایشگاه کتاب که در این ساحه برگزار شده زنان و دختران بیشترین مراجعه کنندگان بودند و امارت اسلامی هیچ نوع مخالفت با تعلیم افغان‌ها ندارد، ولی این موضوع شرایط خاص خود را دارد که ما در آینده نزدیک شاهد آن خواهیم بود.

در همین حال، شماری از شهروندان می‌گویند که امارت اسلامی باید در کنار چنین پروژه‌ها، درب مکاتب و دانشگاه‌ها را به روی زنان افغانستان باز کند تا زمینه تحصیل برای زن و مرد فراهم باشد.

سمیه خاوری باشنده کابل به خبرگزاری دید، گفت: این اقدام طا-لبان در مورد پاک‌کاری پل ‌سوخته از وجود زباله و کثافات و همچنان انتقال معتادان مورد استقبال ما قرار گرفته ولی ما از امارت اسلامی می‌خواهیم که در کنار این‌ها به زنان اجازه تحصیل بدهد.

سمیه خاوری

خاوری افزود، ما امیدواریم که طا-لبان دروازه‌های مکاتب و دانشگاه‌ها را نیز به روی دختران و زنان کشور باز کنند تا هر زن که می‌خواهد و آرزو دارد در آینده کشور نقش داشته باشد، تحصیل کند.

حبیب‌الله قاسمی باشنده کابل می‌گوید که طا-لبان باید در کنار چنین اقدامات روی اقتصاد مردم نیز توجه کنند چون مردم بیکارند و فقر مردم افغانستان را زمین‌گیر کرده است.

حبیب الله قاسمی

آقای قاسمی افزود که امارت اسلامی باید مردم را به تحصیل و آموختن علم تشویق کند و دروازه‌های مکاتب و دانشگاه‌ها را باز کند تا زنان و دختران بتوانند تحصیل کنند و از این رهگذر در رشد اقتصادی کشور نیز سهم داشته باشند.

این در حالی است که طا-لبان در اوایل حاکمیت‌شان مکاتب را به روی دختران بالاتر از صنف ششم بستند، پی رو آن در یک اقدام غیر منتظره امارت اسلامی زنان را از رفتن به دانشگاه‌ها منع کرد و همچنان گفت که زنان نمی‌توانند در موسسات خارجی کار کنند.

بازگشایی مکاتب، دانشگاه و حق کار زنان، یکی از مباحث داغ است، جامعه جهانی و کشورهای غربی برای فراهم شدن زمینه به رسمیت شناختن طا-لبان، تامین حقوق زنان را شرط تعیین کرده است، اما طا-لبان تاکنون در مقابل خواست‌های مردم افغانستان و جامعه جهانی تمکین نکرده‌اند.

در همین حال، رعنا سعیدی از باشندگان کابل به خبرگزاری دید می‌گوید که امارت اسلامی باید تمام ساحات شهر کابل را مثل پل‌ سوخته از وجود معتادان و کثافات پاک‌سازی کند تا مردم نفس راحت بکشند.

رعنا سعیدی

خانم سعیدی افزود که با این اقدام شهرداری کابل، پل ‌سوخته به مکان بهتر مبدل شده است.

سعیدی نیز مثل میلیون‌ها شهروند افعانستان از امارت اسلامی می‌خواهد که مکاتب و دانشگاه‌ها را به زودی به روی دختران و زنان افغانستان باز کند.

هرچند پل سوخته اکنون منظم تر شده و در آن نمایشگاه کتاب برگزار می‌شود، اما صدها دست فروش نیز بیکار شده و احتمالاً در فقر بیشتر فرو رفته‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا