آخرین اخبارافغانستانتحلیلحقوق بشر

پناهندگان افغانستانی در امارات؛ مهمانان بی‌سرنوشت برزخ

به عنوان بخشی از مجموعه مقالات، امیدواریم این مقاله توجه مستمر را به شرایط پناهندگان افغانستان در مکان‌های جدید اقامت شان جلب کند. چنانچه آن‌ها به خاطر داشتن زندگی بهتر خطر مسیرهای آب، کوه‌ها و مرزها را به جان خریده و خانه‌هایشان را در افغانستان ترک کردند.

آن‌ها برای سفر به سایر کشورها مسافت‌های بسیار درازی را طی کردند، از مناطق کوهستانی ایران گرفته تا کوه‌های آلپ در مرز فرانسه و ایتالیا. با این حال، این مقاله به زندگی پناهندگان افغان در داخل امارات متحده عربی پرداخته است.
زندگی در دوزخ
با مهاجرت افغان‌ها به سراسر منطقه، وضعیتی به‌ وجود آمده است که کشورها با حمایت‌های بوروکراتیک و بشردوستانه برای مقابله با این هجوم دست و پنجه نزم می‌کنند. بسیاری از مهاجران به خاطر امنیت با وسایل دست داشتۀ خود آمدند و جایی را که ده‌ها سال از عمر خود را سپری کرده بودند، ترک گفتند.
چندین هزار مهاجر از افغانستان برای ورود به کشورهای دیگر مانند ایالات متحده به امارات متحده عربی پناهنده شده‌اند. در پاسخ، امارات متحده عربی آن‌ها را در «شهر بشردوستانه امارات» اسکان داده است، زیرا منتظر پاسخ بیشتر در باره آیند‌ۀ آن‌ها هستند.
شرایط در شهر بشردوستانه امارات برای ایمنی مهاجران کافی نیست. در حالی که مهاجران از معدود افراد خوش‌چانسی بودند که با سقوط کشور به دست طا-لبان در اگست ۲۰۲۱ از کشور فرار کردند، اما هنوز راه طولانی برای یافتن خانۀ جدید پیش‌رو دارند.
یکی از بزرگ‌ترین موانع برای پناهجویان افغان کم‌بود منابع برای رسیدگی به مدارک لازم برای مرحله بعدی روند پناهندگی بوده است. برای برخی از خانواده‌ها، پرونده انتقال به ایالات متحده قوی‌تر از سایرین است، زیرا آن‌ها اعضای خانواده‌ای دارند که مترجم ایالات متحده بودند. کسانی که چنین ارتباطی با ایالات متحده ندارند، برای رسیدگی به پرونده‌های خود با مشکل بیشتری روبرو بوده‌اند.
برای مهاجران مستقر در امارات متحده عربی، امکان بازگشت اجباری آن‌ها به افغانستان به خاطر وضع شرایط وخیم طا-لبان وجود ندارد. تهدیدی حیاتی که متوجه مهاجران افغان می‌باشد، اخراج اجباری است که فاجعه انسانی خواهد بود و میلیون‌ها افغان را در معرض خطر گرسنگی قرار داده است. علاوه بر این، مهاجران افغان نیز با سرکوب طا-لبان مواجه هستند، امری که مانع پوشش خبری اعتراضات در مورد طا-لبان می‌شود، زیرا آن‌ها سربازان سابق حکومت پیشین را هدف قرار می‌دهند.
سیاست‌گذاران چه می‌توانند!
زمانی که مهاجران افغان با وضعیت وخیم مواجه می‌شوند، واضح است که باید برای کاهش مصیبت آن‌ها اقدامی صورت گیرد. برای کسانی که قوی‌ترین پرونده را برای رسیدن به ایالات متحده دارند، دولت ایالات متحده باید منابع و پرسونل لازم را برای کمک به تسریع اسناد لازم جهت دریافت پناهندگی فراهم کند. آن‌ها همچنین باید با امارات متحده عربی همکاری کنند تا حمایت‌های مشابهی را برای خانواده‌های مهاجران افغان اماراتی که هنوز در افغانستان هستند، گسترش دهد.
برای آن دسته از پناهندگان افغان که درخواست قوی برای ورود به ایالات متحده ندارند، ایالات متحده باید با بریتانیا در مورد طرح اسکان مجدد پناهندگان افغان که به تازگی تدوین شده است، هماهنگی کند. این طرح قرار است در ماه جاری میلادی راه‌اندازی شود.
وزارت داخله بریتانیا اعلام کرد که آن‌ها منابعی را برای کمک به شروع زندگی جدید افغان‌ها در خانه جدیدشان با ارایه ابزارهایی مانند آموزش زبان و مراقبت‌های صحی فراهم خواهند کرد. این طرح جدید الگویی را برای سایر کشورها در سراسر اروپا ارایه می‌کند.
اگر به این وضعیت رسیدگی نشود، مهاجران طعمۀ سازمان‌های جنایت‌کار قاچاق خواهند شد. این وضعیت پیش از این در آخرین بحران مهاجرتی که اتحادیه اروپا با آن مواجه شد، به طرز خطرناکی ظاهر شد. ثابت شده است که این سیاست‌ها برای مهاجران فاجعه‌بار است، زیرا چندین هزار نفر در دریای مدیترانه تلف شده‌اند. یک کشور به تنهایی نمی‌تواند با چالش‌های لوجستیکی اسکان مجدد مردم افغانستان مواجه شود، اما می‌توان از طریق ایتلافی از دولت‌ها و سازمان‌های غیردولتی بر آن فایق آمد.

نویسنده

کریس ینکلان جی‌آر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا