آخرین اخبارجهانسیاست

پنتاگون: امریکا ۷ میلیارد دالر تجهیزات را در افغانستان جا گذاشت

خبرگزاری دید: پنتاگون می‌گوید که امریکا پس از خروج از افغانستان در سال ۲۰۲۱، حدود ۷ میلیارد دالر تجهیزات نظامی را در افغانستان بر جای گذاشته است.

پنتاگون: امریکا ۷ میلیارد دالر تجهیزات را در افغانستان جا گذاشت

وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) در گزارشی به کانگرس ایالات متحده گفته است که تقریباً ۷ میلیارد دالر از تجهیزات نظامی که ایالات متحده در طول ۱۶ سال به دولت افغانستان منتقل کرده بود، پس از تکمیل خروج امریکا از این کشور در ماه اگست در افغانستان باقی مانده است.
این گزارش که در اختیار کانگرس قرار گرفته، آمده است که وزارت دفاع هیچ برنامه‌ای برای بازگشت به افغانستان جهت «بازیابی یا انهدام» این تجهیزات ندارد.
بر اساس این گزارش، ایالات متحده از سال ۲۰۰۵ تا اگست ۲۰۲۱، در مجموع ۱۸٫۶ میلیارد دالر تجهیزات به نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغانستان (ANDSF) داده است.
بر اساس گزارش وزارت دفاع، این تجهیزات شامل هواپیما، مهمات هوا به زمین، موترهای نظامی، سلاح، تجهیزات ارتباطی و سایر موارد می‌شود.
در این گزارش همچنین آمده است که «بسیاری از تجهیزات باقی‌مانده»، نیازمند «تعمیرات تخصصی است که قراردادی‌های وزارت دفاع» قبلاً در قالب دانش فنی و پشتیبانی به نیروهای افغان ارائه می‌کردند.
در این گزارش آمده است: وزارت دفاع موظف بود گزارشی را درباره اموال، تجهیزات و تدارکات ایالات متحده به نیروهای افغان که منهدم شده یا خارج شده اند یا در افغانستان باقی مانده اند، به کانگرس ارائه کند.
این گزارش همچنین می گوید که پنج هلیکوپتر Mi-17 که در افغانستان بود، در سال ۲۰۲۲ به طور رسمی به اوکراین منتقل شده بود.
گفتنی است که ارزش سرسام‌آور این تجهیزات به جا مانده به شدت مورد انتقاد قانونگذاران هر دو حزب قرار گرفته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا