آخرین اخبارجهانمنطقه

پوتین، روحانی و علی‌اف بر همکاری‌های مشترک تاکید کردند


رییس‌های جمهور روسیه، ایران و آذاربایجان در یک نشست مشترک خبری در تهران بر همکاری‌های همه جانبه امنیتی، اقتصادی و ترانزیتی تاکید کرده و گفته‌اند که بدون همکاری، مشکلات منطقه حل نخواهد شد.
به نقل از ایرنا، ولادیمیر پوتین رییس‎جمهوری روسیه که برای نشست مشترک سه جانبه ایران- آذربایجان- روسیه، به تهران سفر کرده در یک نشست خبری با همتایان ایرانی و آذربایجانی خود گفته است هیچ مشکل منطقه بدون همکاری‎های مشترک حل نخواهد شد.
همچنان آقای پوتین گفته است که روسیه هیچ محدودیتی برای شرکت‎های ایرانی در هیچ عرصه اعمال نمی‎کند و این شرکت‎ها می‎توانند در همه عرصه‎های اقتصادی، ترازیتی، فن‎آوری و هسته‎ای با روسیه کارکنند.
پوتین با بیان اینکه در خصوص مسئله هسته‌ای ایران و سوریه هم در دیدارها با مقامات ارشد ایران صحبت داشت، افزود: «با ایران در خصوص حل مسئله سوریه همکاری بسیار مثمرثمری داریم، هیچ یک از مشکلات یک طرفه حل نخواهد شد و به همین خاطر روی همکاری با شرکای ایرانی و غیر ایرانی حساب باز کرده‌ایم.»
از سویی‌هم حسن روحانی رییس‎جمهوری ایران، همکاری کشورهای حاشیه دریای خزر را برای افزایش همکاری‎های اقتصادی، امنیتی و مبارزه با تروریزم سودمند خوانده و گفته است که این کشور‎ها می‎توانند منطقه را عاری از ترورزیم کنند.
آقای روحانی همچنان در رابطه به همکاری‎های اقتصادی و کریدور ترانزیتی کشورهای ایران و روسیه و آذربایجان افزوده که این کریدور می‌تواند وصل کننده آسیا به اروپا از راه روسیه باشد.
رییس‎جمهوری ایران، در این اجلاس خاطر نشان ساخته است که این سه کشور بر همکاری‌های منطقه‌ای برای ایجاد صلح و ثبات منطقه‌ای و مبارزه با تروریسم، مواد مخدر و جرایم سازمان‌یافته تلاش خواهند کرد.
اجلاس تهران و تاکید روسیه و ایران بر همکاری‎های اقتصادی و امنیتی به باور برخی «دهن‎کجی» مستقیم روسیه و ایران در برابر تحریم‎های امریکا و سرمایه‎گذاری روسیه در منطقه خاورمیانه است.
درحالی که امریکا تحریم‎های جدیدی علیه ایران وضع کرده و برنامه موشکی آن کشور را تهدیدی علیه امنیت منطقه و منافع امریکا می‎داند، روسیه اعلام کرد که مسکو هیچ نوع محدودیتی برای شرکت‎های ایرانی وضع نخواهد کرد.
نشست تهران در حالی میان روسیه، ایران و آذربایجان صورت می‎گیرد که با اعلام راهبرد تازه امریکا برای افغانستان و جنوب آسیا، پاکستان به عنوان متحد راهبردی واشنگتن در منطقه از آن فاصله گرفته و به قطب روسیه نزدیک شده است.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا