آخرین اخبارجهانخبر های مهمسیاست

پوتین: امریکا و بریتانیا از مخالفان طا-لبان پشتیبانی می‌کنند

خبرگزاری دید: رییس جمهور روسیه گفته است که غرب از گروه‌های مخالف طا-لبان حمایت می‌کند در حالی که روسیه با طا-لبان تماس‌های لازم را حفظ کرده است.


به نقل از تاس، ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه روز گذشته در اجلاس روسیه-آسیای میانه غرب را متهم به حمایت از گروه‌های مخالف طا-لبان کرده و گفته مسکو سطح لازم از ارتباط با طا-لبان را حفظ کرده است.
پوتین: سرویس‌های مخفی غربی، در درجه اول ایالات متحده و بریتانیا از گروه‌های مخالف طا-لبان حمایت می‌کنند و آن‌ها را تشویق می‌کنند تا مناطق مرزی برخی از کشورهای آسیای مرکزی را گلوله‌باران کنند. ما از خطرات و تهدیدات مرتبط با این امر آگاه هستیم، و از همین رو سطح لازم از تماس با رهبران جنبش طا-لبان را حفظ کردیم.
وی تأکید کرده است: به نفع ماست که از تکرار جنگ داخلی در افغانستان جلوگیری کنیم.
رییس جمهور روسیه وضعیت افغانستان را مرکز داغ تنش، مملو از مهاجرت پناهندگان و تهدیدات تروریستی توصیف کرد.
پوتین خاطرنشان کرده است: در بحبوحه رکود اقتصادی، حکومت طا-لبان مجبور است از برخی راه‌های سنتی کسب درآمد در افغانستان استفاده کند، از جمله چشم‌پوشی از قاچاق مواد مخدر. تحت فشار سرویس‌های مخفی خارجی، طا-لبان باید چشم خود را بر ظهور پایگاه‌های تروریستی در شمال [افغانستان] ببندند. روابط فرامرزی جهادی‌ها تهدیدی برای همه ماست.
پوتین در ادامه بیان داشته است: البته، ما باید با مقامات فعلی در افغانستان در تماس باشیم. شما موضع من را می‌دانید. اما این موضوع نیز برای تحلیل و هماهنگی کامل از کارمان در این راستا است. او به همتایان خود در آسیای مرکزی قول داد که مسکو به برقراری تماس نزدیک با آن‌ها در این راستا ادامه خواهد داد.
در این اجلاس روسای جمهور روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبیکستان حضور داشتند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا