آخرین اخبارجهاندولت فراگیرسیاست

پوتین در ایروان: تشکیل دولت فراگیر واقعی در افغانستان، اولویت اساسی است

خبرگزاری دید: رییس جمهور روسیه در نشست سازمان پیمان امنیت جمعی گفته است که اولویت فعلی کشورش تضمین تشکیل یک دولت واقعاً فراگیر در افغانستان است که همه گروه‌های قومی در آن سهیم باشد.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرده است که ولادیمیر پوتین رییس جمهور، نیکول پاشینیان نخست وزیر جمهوری ارمنستان، الکساندر لوکاشنکو رییس جمهور بلاروس، قاسم جومارت توکایف رییس جمهور قزاقستان، صدر جپاروف رییس جمهور قرقیزستان، امامعلی رحمان رییس جمهور تاجیکستان و استانیسلاو زاس دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعمی در ایروان ملاقات کردند.

پوتین در این نشست به شرکت‌کنندگان گفته است که همانند شرکایش نگران وضعیت پیچیده افغانستان است.

وی گفته است: تهدید ستیزه‌جویان سازمان‌های تروریستی مختلف بین‌المللی برای نفوذ به سرزمین‌های کشورهای عضو پیمان امنیت جمعی CSTO همچنان بلند است. گسترش ایدیولوژی افراطی در میان مردم کشورهای آسیای مرکزی خطر افزایش فعالیت رادیکال زیرزمینی در منطقه را افزایش می‌دهد.

رییس جمهور روسیه افزوده که با همانگی بیشتر در چارچوب سازمان پیمان امنیت جمعی تمام جنبه‌های مهم مشکلات افغانستان را زیر نظر داشته و به شناسایی تهدیدات تروریزم، افراط‌گرایی و جنایات مواد مخدر ادامه می‌دهد.

وی در ادامه تأکید کرده است: طبیعتاً، باید به عملیات ویژه مشترک و اقدامات واکنش سریع … این تهدیدات را خنثا کرد.

پوتین با اشاره به نشست اخیر فارمت مسکو در باره افغانستان، در بخش دیگر از سخنان خود بیان داشته که روسیه از طریق میکانیزم‌های چندجانبه ثبات را در افغانستان تسهیل می‌کند.

رهبر روسیه خاطرنشان کرده است: وظیفه اصلی در این مرحله، تضمین تشکیل یک دولت واقعاً فراگیر در افغانستان است که همه گروه‌های قومی را در سطوح لازم سهیم سازد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا