آخرین اخبارجهانسیاست

پوتین ضمن فرمان بسیج جزئی نیروهای احتیاط، به غرب هشدار هسته‌ای داد

خبرگزاری دید: رییس جمهور روسیه ضمن صدور دستور بسیج جزئی نیروهای احتیاط روسیه، به کشورهای غربی هشدار داد که در صورت به خطر افتادن تمامیت ارضی روسیه، استفاده از اسلحه هسته‌ای دور از ذهن نیست.


ولادمیر پوتین رییس جمهور روسیه امروز چهارشنبه (۳۰ سنبله) در سخنرانی تلویزیونی خود، به غرب هشدار داد که در مورد استفاده از تمام ابزارهای در اختیارش برای حفاظت از خاک روسیه لاف نمی‌زند. منظور او قدرت هسته‌ای روسیه است.
به‌گفته مقامات، تعداد کل نیروهای احتیاط که باید فراخوانده شوند ۳۰۰ هزار نفر است.
سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه گفت تنها کسانی که تجربه رزمی و خدماتی مرتبط داشته باشند، بسیج خواهند شد. وی افزود که حدود ۲۵ میلیون نفر با این معیارها مطابقت دارند، اما تنها حدود یک درصد از آن‌ها بسیج خواهند شد.
این اعلام در حالی صورت می‌گیرد که حمله مسکو به اوکراین در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویارک هدف انتقادات گسترده بین‌المللی قرار گرفته است.
دستور بسیج جزئی یک روز پس از آن صادر شد که مناطق تحت کنترول روسیه در شرق و جنوب اوکراین اعلام کردند که قصد دارند برای تبدیل شدن به بخشی جدایی‌ناپذیر از روسیه، همه‌پرسی برگزار کنند. این اقدام می‌تواند برای مسکو، پس از موفقیت‌های اخیر اوکراین، زمینه تشدید جنگ را فراهم کند.
پوتین در سخنرانی خود غرب را به «باج‌خواهی هسته‌ای» متهم کرد و به «اظهارات برخی از نمایندگان بلندپایه کشورهای پیشرو ناتو درباره امکان استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی هسته‌ای علیه روسیه» اشاره کرد.
وی گفت: «زمانی که تمامیت ارضی ما در خطر بیفتد، ما از روسیه و مردم خود محافظت می‌کنیم و مطمئنا از همه ابزارهای در اختیار خود استفاده خواهیم کرد».
وی افزود: «این یک لاف نیست».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا