آخرین اخبارافغانستانامنیت و حوادثسیاست

پولیس محلی تا سه ماه آینده لغو می‎شود

وزارت امور داخله خبر داده که پولیس محلی تا سه ماه آینده لغو خواهد شد. این وزارت تصریح کرده که پنجاه درصد پولیس محلی در چارچوب پولیس ملی و نیم دیگر آن در چارچوب ارتش محلی وزارت دفاع ملی ادغام خواهند شد.


به گزارش خبرگزاری دید، مسعود اندرابی سرپرست وزارت امور داخله گفته است که در آینده نزدیک پولیس محلی لغو خواهد شد. پیشتر نیز انتقادها از عملکرد پولیس محلی بارها خبرساز شده بود.
مسعود اندرابی سرپرست وزارت امور داخله به بی بی سی گفته: «تقریباً ۲۴ هزار نفر را در چارچوب پولیس محلی تثبیت کرده‎ایم که در سه کتگوری تقسیم شده اند، اول افرادی که واجد شرایط شمولیت در ارتش محلی و پولیس ملی نیستند که با پرداخت یک ماه معاش (حقوق) با آن ها خداحافظی می‌شود که بین دو هزار تا ۲۵۰۰ نفر هستند. بقیه آنها نظر به جاهایی که جنگ زیاد است مربوط ارتش محلی می‌شوند و بقیه در اطراف شهرها برای حمایت از پولیس، به پلیس ملی می‍‌پیوندند».
آقای اندرابی می‌گوید: «در کل هدف این است که برای پولیس محلی در چارچوب نو، توجه جدی داشته باشیم چون ارتش محلی دارای تجهیزات و امکانات بهتر است و پولیس هم مزایای بهتری دارد.»
بر بنیاد گفته‏های آقای اندرابی، کار آموزش پنج هزار پولیس محلی برای ادغام در پولیس ملی آغاز شده و تا سه ماه دیگر تشکیلی به نام پولیس محلی وجود نخواهد داشت.
در حال حاضر شمار رسمی نیروهای پولیس کشور به بیش از ۲۵۰ هزار نفر می‌رسد. بخش اعظم این نیروها در کنار ارتش مشغول نبرد در میدان داغ جنگ با گروه‌های شورشی از جمله طالبان هستند.
سرپرست وزارت داخله می‌گوید: «در برخی موارد هفتاد درصد هدف حملات طالبان نیروهای پولیس هستند». نیروهایی که به گفته آقای اندرابی بیشتر عامل تلفات آنها مین‌های جاگذاری شده است.
او گفت «در یک گزارش که امروز دیدم سیزده نفر تلفات داشتیم. هشت درصد پارسال کاهش داشت و امسال شش درصد کاهش داشتیم. هفته قبل شصت پولیس تلفات داشتیم. بیشتر این تلفات ناشی از ماین‌های ضد پرسونل و ضد وسایط است».
قرار است بخش عمده پاسگاه‌ها و پایگاه‌های پولیس که شمارشان به پنج هزار می‌رسد، نظر به نیازها تغییر موقعیت داده شوند. دولت در تلاش است تا پولیس بیشتر در جاهایی مستقر شوند که نیاز به تنفیذ قانون است تا رویارویی با طالبان.
سرپرست وزارت امور داخله می‌گوید به باور او تنها ۳۰ تا ۳۵ هزار جنگجوی طالب در میدان نبرد حضور دارند و بقیه افرادی اند که روزها کشاورزی می‌کنند و شب‌ها به دلیل فشار طالبان سلاح برمی‌دارند.
آقای اندرابی می‌گوید «ما جایگاهی برای احزاب و گروه‌ها نداریم. بلکه پولیس و ارتش ملی با وضع شرایط شمولیت می‌توانند جذب‌شان کند. وقتی صلح بیاید افراد دخیل در جنگ، در چارچوب بخش امنیتی با تکمیل شرایط‌شان می‌توانند زیر چتر جمهوری اسلامی و نیروهای امنیتی به مردم خدمت کنند».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا