آخرین اخبارافغانستانسیاست

پیام رهبر طالبان در پیوند به تشکیل کابینه، رسانه‌ها و تامین امنیت، بدون اشاره به زنان

رهبر طالبان در بیانیه‌ای در پیوند به تشکیل کابینه با نشر پیامی گفته که پیام ما به کشورهای همسایه، منطقه و جهان این است که از خاک افغانستان بر ضد و ضرر امنیت هیچ کشوری استفاده نمی‌شود. رهبر طالبان اما در این پیام هیچ اشاره به زنان نکرده است.


به گزارش خبرگزاری دید، ملاهبت‌الله آخوندزاده رهبر طالبان در بیانیه‌ای سیاست‌های حکومت جدید را شرح داده، در پیوند به رسانه‌ها و امنیت و حکومت داری اشاره کرده، اما هیچ تماس روی مسایل زنان و حقوق این قشر نداشته است.
متن کامل بیانیه:
«آخرین سربازان خارجی در تاریخ ۲۳/۱/۱۴۴۳ ه ‌ق مصادف با ۹/۶/۱۴۰۰ ه ‌ش و ۳۱/۸/۲۰۲۱ م از افغانستان خارج شدند، خروج تمام نیروهای خارجی، پایان اشغال و آزادی کامل کشور عزیز را به ملت رنج‌دیده و غیور خود تبریک می‌گویم. خداوند متعال کشور ما را برای همیشه آرام، خوشحال و کامیاب داشته باشد.
برای شهدای مبارزه بیست ساله جهادی با هدف آزادی کشور و قیام نظام اسلامی جنت الفردوس، برای زخمی‌ها و معلولین شفای عاجل و برای تمام هموطنان که حبس و تکالیف را متحمل شدند، از بارگاه خداوند متعال اجر عظیم و برای خانواده‌های شان صبر جمیل استدعا داریم.
عزم و استقامت بلند، فکر ژرف و تلاش‌های خستگی ناپذیر مؤسس امارت اسلامی مرحوم امیرالمؤمنین ملا محمد عمر مجاهد و تدبیر قوی، تنظیم خوب صفوف جهادی و قربانی شهید امیرالمؤمنین ملا اختر محمد منصور رحمه الله؛ مشعل راه و بهترین اسوه برای مجاهدین بود که پیمودن راه و رسیدن به هدف را برای غازیان آسان ساخت.
نقش این دو رهبر و کارنامه‌های همه قهرمانان و قربانیان این تاریخ پرافتخار ما، با خط طلای در صفحات تاریج درج می‌گردد و تمام مسلمانان به آن افتخار خواهند کرد.
امارت اسلامی برای تحقق آرمان‌های آن‌ها با همه توان خود سعی می‌ورزد.
از همه آن مسلمانان از عمق قلب سپاسگذاری می‌نمایم که در راستای این جهاد مقدس، مجاهدین را در عرصه‌های مختلف کمک نمودند.
چنانکه از سوی مقام امارت اسلامی یک کابینه سرپرست کاری و متعهد برای کنترول و پیشبرد خوب امور اجرایوی اعلان شد و بسیار به زودی به کار آغاز می‌کند، در این مورد به تمام هموطنان اطمینان می‌دهم که شخصیت‌های مقرر شده در کابینه؛ برای تطبیق احکام اسلامی و قوانین شرعی در کشور، تامین منافع علیای کشور، حراست از سرحدات افغانستان و امنیت دائمی، رفاه و پیش‌رفت بسیار به خوبی کار می‌کنند. ان‌شاء‌الله
مبارزه و جهاد بیست ساله ما دو هدف بزرگ داشت. نخست: پایان بخشیدن اشغال و اعاده آزادی کشور، و دوم: حاکمیت نظام اسلامی سرتاسری، مستقل، مستحکم و مرکزی در کشور.
با توجه به این اصل؛ تمام امور حکومت‌داری و زندگی در افغانستان آینده، از روی قوانین مقدس شریعت تنظیم می‌گردد.
ما می‌خواهیم افغانستانِ آرام، مرفه و ایستاده به پای خود داشته باشیم. برای رسیدن به این هدف والا، سعی می‌نماییم همه عوامل جنگ و فتنه در کشور از بین برود و هموطنان ما در آرامش و امنیت کامل زندگی نمایند.

  • ما با همه همسایه‌ها و سائر کشورها؛ خواهان روابط سالم و مستحکم بر مبنای تعامل و احترام متقابل هستیم، روابط ما با کشورها به اساس منافع و مصالح علیای افغانستان استوار می‌باشد، ما خود را به همه آن قوانین، میثاق‌ها، فیصله‌ها و تعهدات جهانی متعهد می‌دانیم که با شریعت اسلامی و ارزش‌های ملی کشور ما متصادم نباشد و از کشورهای جهان نیز می‌خواهیم که به تعاملات نیک سیاسی و روابط خوب دیپلماتیک با ما ارزش بدهند و با ما همکار باشند.
  • امارت اسلامی در بخش حقوق بشر، حقوق اقلیت‌ها و همچنان حقوق اقشار محروم؛ گام‌های جدی و موثر در چهارچوب مقتضاهای دین مبین اسلام، بر می‌دارد.
    تمامی افغان‌ها بدون تفکیک و استثناء حق زندگی آبرومندانه و آرام در کشور خود را دارند، جان، مال و آبروی آن‌ها مصون می‌باشد و امارت اسلامی برای حفظ حقوق شرعی تک تک آن‌ها سعی می‌نماید و محیط امن و آرام را برای آن‌ها مهیا می‌سازد.
  • تعلیم و تربیت از نیازهای اهم کشور شمرده می‌شود. دولت ما مسئولیت دارد که برای همه هموطنان ما، محیط سالم و مصون تعلیمات دینی و عصری را در چهارچوب شریعت مساعد سازد.
    ما در عرصه تعلیمی، زمینه‌ پیشرفت کشور را مساعد می‌سازیم و کشور خود را به علم و دانش آباد می‌نماییم.

همه می‌دانیم که کشور ما در بیش از چهل سال گذشته از جنگ‌ها متضرر شده و اقتصاد ما به شدت زیان دیده است. امارت اسلامی افغانستان با تامین امنیت؛ همه توان خود را برای قدرتمندی، رفاه و توسعه اقتصادی به خرج می‌دهد، سرمایه داخلی را به گونه خوب و شفاف مدیریت می‌کند، برای سرمایه‌گذاری جهانی و بخش‌های مختلف تجارت زمینه‌های ویژه‌ای را مساعد می‌سازد، در برابر بیکاری به خوبی مبارزه می‌کند و تلاش نهایی خود را به خرج می‌دهد تا کشور ما هر چه زودتر به پاهای خود ایستاده شود، بازسازی به گونه موثر صورت بگیرد و این کشور جنگ‌زده آباد شود. ان‌شاء‌الله‌تعالی

  • امارت اسلامی می‌خواهد افغانستان هر چه زودتر پیش‌رفت داشته باشد، سهولت‌های لازم برای مردم ما در همه بخش‌ها فراهم شود و فقر و بیکاری از بین برود. درین راستا؛ از تاجران ملی، سرمایه‌داران و همه آن افغانان با احساس تقاضای کمک و همکاری می‌نماییم که می‌توانند با همکاری با ما افغانستان را هرچه زودتر از فقر و بی‌بضاعتی نجات دهند، اقتصاد ما را قوی و دارایی ملی را مصون بسازند و بیت المال آن چنانکه لازم است در خدمت ملت به کار برده شود.
  • رسانه‌ها عنصر مهم کشور اند. ما برای آزادی، فعالیت و خوب‌شدن رسانه‌ها کار می‌کنیم و این را مکلفیت رسانه‌ها می‌دانیم که در نشرات شان؛ احکام مقدس اسلام، منافع ملی کشور و بی‌طرفی را در نظر داشته باشند.
  • پیام ما به کشورهای همسایه، منطقه و جهان اینست که خاک افغانستان بر ضد و ضرر امنیت هیچ کشوری استعمال نمی‌شود.
    ما به همه اطمینان می‌دهیم که از افغانستان هیچ تشویشی نداشته باشند و از آنها نیز خواهان اینگونه برخورد هستیم.
  • به همه دیپلماتان خارجی، سفارتخانه‌ها، قونصلخانه‌ها، مؤسسات خیریه و سرمایه‌گذاران اطمینان می‌دهیم که به آن‌ها هیچ مشکلی پیش نمی‌آید. امارت اسلامی برای امنیت و مصونیت کامل آن‌ها همه سعی و کوشش خود را می‌نماید، حضور آن‌ها نیاز کشور ماست، بناءً آن‌ها با تمام اطمینان کارهای خود را به پیش ببرند.
  • ما با هیچ کسی خواهان دشمنی نیستیم، افغانستان خانه مشترک همه است و ما حقوق و خواسته‌های مشروع همه را در نظر می‌گیریم و برای بازسازی کشور از لیاقت‌های شان استفاده سالم می‌نمائیم.
  • هیچکسی باید در مورد آینده تشویش نداشته باشد، امارت اسلامی به نمایندگی از ملت خود به همه آن مشکلاتی مواجه است که مردم ما با آن مواجه اند. تلاش و ترجیح اول ما اینست که همه مشکلات را از راه‌های مشروع و معقول حل نمائیم. ما بر ملت خود باور داریم که مثل همیشه به حمایت خود از امارت اسلامی دوام می‌دهد. خدمات علمای کرام، متنفذان قومی و محاسن‌سفیدان که در عرصه آگاهی مردم انجام داده اند و انجام می‌دهند قابل قدر است.
    مردم در نگه‌داری و استحکام نظام نقش بزرگ دارند. امارت اسلامی به حمایت دوامدار مردم خود نیاز دارد، تا کشور ویران خود را دوباره آباد کنیم و زندگی آرام و مرفه زیر چتر نظام اسلامی داشته باشیم.
  • تمام اقشار با استعداد و مسلکی، دانشمندان، استادان، داکتران، ساینس‌دانان، مهندسان و کدرهای تحصیل‌کرده، همچنان تجاران ملی و سرمایه‌گذاران کاملاً اطمینان داشته باشند که امارت اسلامی آن‌ها را به دیده قدر می‌نگرد و کشور ما به استعدادها، رهنمایی و خدمات آن‌ها بسیار نیاز دارد.
  • همچنین هموطنان ما باید برای بیرون رفتن از کشور تلاش ننمایند، امارت اسلامی با هیچکسی مشکل ندارد، همه ما در استحکام نظام و افغانستان سهم می‌گیریم و از همین راه، کشور ویران خود را دوباره آباد می‌کنیم. امارت اسلامی در این مورد به همه اطمینان می‌دهد.
  • نگهداری و محافظت بیت المال؛ متقاضی توجه همه ماست، به خصوص وسایط نظامی، اسلحه و مهمات، ساختمان‌های حکومتی و همه اجناس بیت المال امانت این ملت است و هیچکسی حق تخریب و ضیاع و همچنان بدون اجازه مسئولان اجازه‌ تصرف دران را ندارد».

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا