آخرین اخباراسلایدشوخبر های مهمسیاستمنطقه

پیام صریح نشست تهران: تنها راه‌حل بحران افغانستان دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام است

وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان در بیانیه پایانی نشست تهران تاکید کردند که تنها راه حل مسائل افغانستان یک ساختار سیاسی فراگیر و گسترده با مشارکت همه اقوام است. آنان از طالبان خواستند که مانع استفاده خاک افغانستان توسط گروه‌های تروریستی و جدایی طلب علیه کشورهای همسایه افغانستان شوند.


این نشست روز گذشته (چهارشنبه، ۵ عقرب) با حضور وزیران خارجه کشورهای ایران، چین، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان به علاوه روسیه در پایتخت ایران برگزار شد.
اشتراک‌کنندگان این نشست در بیانیه‌ مشترک با بیان این‌که وضعیت در افغانستان تغییر کرده، بر حمایت از حاکمیت ملی، استقلال سیاسی، وحدت و تمامیت ارضی و عدم مداخله در امور داخلی این کشور تاکید کرده‌اند.
آنان همچنین از وضعیت «پیچیده نظامی- سیاسی، اجتماعی-اقتصادی و بشردوستانه» در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته‌اند «کشورهایی که مسئول اصلی مشکلات» در افغانستان هستند باید تعهدات خود را با جدیت انجام دهند و کمک‌های ضروری اقتصادی و بشردوستانه را به این کشور ارائه دهند.
اشتراک‌کنندگان نشست تهران همچنین تاکید کردند که سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای به ویژه سازمان ملل باید به مسئولیت خود در زمینه پیشبرد حل و فصل سیاسی مسائل افغانستان پایبند باشند و از افغان‌ها برای توسعه زیرساخت‌های اقتصادی – اجتماعی کمک‌های اقتصادی و بشردوستانه حمایت کنند.
آنان در ادامه تذکر دادند که یک ساختار سیاسی فراگیر و گسترده با مشارکت همه اقوام تنها راه حل مسائل افغانستان است.
در بیانیه نشست تهران آمده که کشورهای همسایه افغانستان از حل و فصل اختلافات به وسیله گفت‌وگو و مذاکره میان طرف‌ها برای دستیابی به مصالحه ملی، راه حل سیاسی پایدار و تشکیل دولت فراگیر، حمایت مستمر و واقع بینانه خواهند کرد.
وزیران کشورهای منطقه با حمایت از افغانستان برای دستیابی به صلح، همه طرف‌های «درگیر» از جمله طا-لبان را برای ادامه گفت‌وگوها و مشورت‌های سیاسی به منظور بهبود وضعیت تشویق کردند.
در این بیانیه از طرف‌های افغان خواسته شده که «در راستای اجرای سیاست‌های داخلی و خارجی متواضعانه و محتاطانه، در جهت بازگرداندن هرچه سریعتر نظم به جامعه، تحقق بخشیدن به عملکرد مؤثر ادارات دولتی، ارائه خدمات عمومی اولیه به مردم، اقدام کنند».
در بیانیه نشست تهران به صورت تلویحی از طا-لبان خواسته شده که با توجه به ضمانت‌ها و تعهدات خود، مانع استفاده خاک افغانستان علیه کشورهای همسایه توسط «گروه‌های جنایتکار، تروریستی و جدایی طلب» شوند.
کشورهای همسایه افغانستان ابراز امیدواری کرده‌اند که طا-لبان به طور جدی روابط خود را با انواع گروه‌های تروریستی قطع کرده، «به آنها حمله کند و آنها را به طور قاطع از بین ببرد».
این کشورها همچنین از طا-لبان خواسته که رویکردی دوستانه در قبال کشورهای همسایه اتخاذ کنند و به اصول پذیرفته‌شده حقوق بین‌الملل و حقوق اساسی بشر احترام بگذارند و از امنیت و حقوق مشروع اتباع و موسسات خارجی در افغانستان حمایت نمایند.
آنان طرف‌های ذیربط افغان را به رویارویی با تهدیدات و چالش‌های مختلف از جمله تروریزم قاچاق مواد مخدر و قاچاق انسان، سرکوب جرایم سازمان‌یافته تشویق کردند.
کشورهای منطقه از طرف‌های ذیربط افغانستان و جامعه بین‌المللی درخواست کرده که به دلایل اصلی مهاجرت و آوارگی اجباری در افغانستان از هر گونه فعالیت بی‌ثبات کننده‌ای که وضعیت را بدتر می‌کند پرهیز کنند.
آنان همچنین خواستار همکاری برای یافتن راه حل دائمی برای وضعیت پناهندگان افغان شده‌‌اند.
در بیانیه نشست تهران از جامعه بین‌المللی و کشورهای کمک‌کننده درخواست شده که از کشورهای میزبان پناهندگان افغان، به‌ ویژه ایران و پاکستان حمایت مالی کنند.
این بیانیه از جامعه بین‌المللی درخواست کرده برای جلوگیری از بحران انسانی و موج پناهجویان در افغانستان و جلوگیری از شوک جدید به کشورهای همسایه، کمک‌های فوری را فراهم کنند.
در این بیانیه تصریح شده که جامعه بین‌المللی به صورت مثبت به تعامل خود با افغانستان ادامه داده و با نقشه راه طولانی مدت دستور کار تعامل سیاسی، یکپارچگی اقتصادی و اتصالات منطقه‌ای را پیش ببرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا