آخرین اخبارافغانستانسیاست

پیام عطا محمد نور به مناسبت هشتم ثور، تحولات و ساختار سیاسی در کشور

خبرگزاری دید: عطا محمد نور رییس شورای رهبری جمعیت اسلامی در پیامی به مناسبت هشتم ثور سالروز پیروزی مجاهدین بر حکومت مورد حمایت شوروی سابق در افغانستان، به تحولات و ساختار سیاسی کشور نیز پرداخته است.


در این پیام که روز پنجشنبه ( ۸ ثور) منتشر شده، روی مسایلی مانند عوامل ناکامی مجاهدین در تشکیل دولت، تحولات سیاسی پس از آن، وضعیت کنونی و راه‌های برون‌رفت از بحران اقتصادی و مهاجرت پرداخته شده.
رییس شورای رهبری جمعیت اسلامی در پیوند هشتم ثور نوشته: روایت جهاد مردم افغانستان در سایه‌ رویدادهای پس از جهاد در پی توطیه دشمنان داخلی و بیرونی، مکتوم ماند، اما نباید فراموش کنیم که جهاد مردم ما یک حادثه بزرگ تاریخی بود که نه تنها برای مردم افغانستان آزادی کشور و سرنگونی رژیم کمونیستی را به ارمغان آورد که برای بسیاری از کشورهای دنیا از جمله کشورهای تحت سلطه شوروی پیشین، آزادی و حاکمیت ملی شان را رقم زد و بدین گونه می‌توان گفت که جهاد افغانستان نه تنها در بعد داخلی که در بعد بین المللی و منطقوی نیز دست آوردهای بزرگی داشت.
در بخشی از پیام، آقای نور به بیان دیدگاهش در پیوند به ساختار حکومت در افغانستان پرداخته و از ایجاد یک ساختار «فراگیر» حمایت کرده است: «….راه حل اساسی بیرون رفت از وضعیت کنونی را تن دادن به تشکیل یک حکومت فراگیر بی طرف و متشکل از تمام طرف‌های دخیل در قضایای افغانستان با ساختار نظام غیر متمرکز و پارلمانی می‌داند. حکومتی شکل بگیرد که در آن تصمیم مردم از طریق کاربرد رای شان تمثیل شود».
آقای نور در بخش دیگری از پیامش جامعه جهانی را نسبت به اوضاع کنونی در افغانستان مسئول می‌داند و تاکید می‌کند که یکی از عوامل این وضعیت جهان است و باید به ملت افغانستان پاسخ بدهند: «جامعه جهانی از سکوت مرگبارش در برابر افغانستان و مردم آن در دادگاه تاریخ پاسخگو است».
گفتنی است که طا-لبان حکومت موقت خود را همه شمول و فراگیر می‌دانند و سخن زدن در این مورد را همواره تلاش برای مداخله در امور داخلی کشور تعبیر می‌کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا