آخرین اخبارجهانحقوق بشر

پیدایش ۹۲ پناهجوی برهنه و جنگ رسانه‌ای مقامات ترکیه و یونانی

خبرگزاری دید: پس از آن که ۹۲ پناهجوی برهنه در مرز میان یونان و ترکیه پیدا شد، مقام‌های دو کشور همدیگر را در این قضیه مقصر می‌دانند.


روزنامه گاردین امروز دوشنبه (۱۵ اکتوبر/۲۳ میزان) گزارش داده است که نیرو‌های پولیس یونان شماری از مردان برهنه را از نزدیکی مرز شمالی این کشور با ترکیه نجات داده‌اند.
پولیس یونان در بیانیه‌ای اعلام کرده است که این پناه‌جویان روز جمعه (۱۴ اکتوبر/۲۲ میزان) از نزدیکی رودخانه اوروس که مرز میان یونان و ترکیه را مشخص می‌کند، پیدا شده‌اند.
پولیس یونان گفته است که آژانس مرزی اتحادیه اروپا و اداره پولیس این کشور به شواهدی دست‌ یافته‌اند که نشان می‌دهد پناه‌جویان با قایق‌های رابری از رودخانه عبور کرده و وارد خاک یونان شده‌اند.
در بیانیه پولیس یونان آمده است که پناه‌جویان به افسران آژانس مرزی اتحادیه اروپا گفته‌اند که توسط مقام‌های ترکیه مجبور شده‌اند سوار سه موتر تیزرفتاری شوند که آن‌ها را به مرز می‌رساند.
به گفته پولیس یونان، پناهجویان شهادت داده‌اند که قبل از سوار شدن بر موتر مجبور شده‌اند برهنه شوند.
نوتیس میتاراچی وزیر مهاجرت یونان عکسی را در صفحه توییترش نشر کرده است که نشان می‌دهد بیش از ۲۰ مرد برهنه در فضای باز خمیده‌اند.
میتاراچی نوشته است: «رفتار ترکیه در قبال ۹۲ پناهجویی که امروز از مرزها نجات دادیم، مایه شرم تمدن است. ما از انقره انتظار داریم که این حادثه را بررسی کرده و در نهایت از مرزهای خود با اتحادیه اروپا محافظت کند».
سازمان ملل متحد نیز روز یک‌شنبه با صدور بیانیه‌ای به این خبر واکنش نشان داده و گفته است که از پیدا شدن نزدیک به ۱۰۰ مرد برهنه در مرز میان یونان و ترکیه عمیقاً ناراحت است.
سازمان ملل گفته است: «ما چنین رفتار ظالمانه و تحقیرآمیزی را محکوم می‌کنیم و خواستار تحقیقات کامل در مورد این رویداد هستیم».
اما فخرالدین آلتون رییس اداره ارتباطات ترکیه و سخنگوی ارشد رجب طیب اردوغان رییس‌ جمهور ترکیه، در رشته توییت‌هایی که اواخر روز یک‌شنبه نشر کرده، این اتهامات را «بی‌اساس» خوانده است.
گفتنی است که ترکیه به‌طور مرتب یونان را به بازگرداندن خشونت‌آمیز پناهجویان متهم می‌کند، در حالی‌ که یونان ترکیه را به جلو راندن پناهجویان به‌سوی مرزهای اتحادیه اروپا متهم می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا