آخرین اخبارافغانستانسیاست

ویست در دیدار با متقی:

پیشرفت در زمینه حقوق مردم افغانستان با عادی‌سازی روابط امریکا-طالبان ارتباط تنگاتنگ دارد

وزارت امور خارجه امریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده است که توماس ویست نماینده ویژه این وزارت به تاریخ ۲۹-۳۰ جون در رأس هیئتی متشکل از وزارت خارجه، وزارت خزانه‌داری و آژانس توسعه بین‌المللی امریکا با هیئت طا-لبان و متخصصان تکنوکرات در قطر دیدار کرده است.

ویست در دیدار با متق

در بیانیه این وزارت آمده است: دو جانب بر اهمیت حیاتی حفظ دسترسی همیشگی به مراقبت‌های بهداشتی اولیه در سراسر کشور و در عین رسیدگی به نگرانی‌های مربوط به شفافیت در ارائه خدمات توافق کردند.
در رابطه به ثبات اقتصادی، امریکا از پرداخت معوقات بدهی به موسسات مالی بین‌المللی استقبال کرده و در مورد حمایت امریکا از اقدامات جهت افزایش دسترسی اقتصاد افغانستان به پول بحث شده است.
وزارت خارجه امریکا می‌گوید که دو طرف همچنین در مورد اقدامات ایالات متحده برای حفظ ۳٫۵ میلیارد دالر ذخایر بانک مرکزی افغانستان به نفع مردم افغانستان و همچنین اقدامات برای ایجاد اعتماد جهانی به بانک مرکزی افغانستان به تفصیل بحث کردند.
در بیانیه گفته شده است: محدودیت‌های مداوم و گسترده طا-لبان بر حقوق زنان و دختران افغان، کانون اصلی تعامل مقامات ایالات متحده با طا-لبان بوده است. ایالات متحده از خواسته های مردم افغانستان حمایت می‌کند که به دختران اجازه داده شود به مکتب بازگردند و به زنان اجازه داده شود تا کار کنند، به رشد اقتصادی کشور کمک و آزادانه حرکت و اظهار نظر کنند.
نماينده ويژه غرب ارتباط حیاتی بین پيشرفت در زمينه حمايت از حقوق افغان‌ها و گام‌ها در جهت عادی‌سازی روابط امريكا-طا-لبان را به وضوح تشريح كرد.
دو طرف علاقمندی خود را به تبادلات بیشتر در مورد مبارزه با مواد مخدر و آمادگی برای مقابله با بلایای دیگر ابراز کردند.
وزارت خارجه امریکا افزوده است که طا-لبان بار دیگر بر تعهد خود تاکید کردند که اجازه نمی‌دهند خاک افغانستان توسط کسی برای تهدید کشور دیگر استفاده شود.
در بیانیه همچنین ذکر شده است که هیئت‌های دو طرف در مورد کمک‌های جامعهٔ بین‌المللی از جمله ۷۷۴ میلیون دالر که واشنگتن از اگست ۲۰۲۱ تا حال برای افغانستان تعهد کرده، نیز صحبت کردند.
مقامات امریکایی نسبت به ادامه حضور القاعده، داعش-شاخه خراسان و سایر سازمان‌های تروریستی در افغانستان ابراز نگرانی کردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا