آخرین اخبارافغانستانسیاست

سفیر پیشین امریکا:

پیشنهاد سازمان ملل برای رسمیت شناسی طا-لبان موضع مذاکراتی این سازمان را تضعیف می‌کند

خبرگزاری دید: سفیر پیشین امریکا در افغانستان گفته است که پیشنهاد سازمان ملل برای گفت‌وکو در مورد رسمیت‌شناسی طا-لبان موقف مذاکراتی این سازمان را تضعیف می‌کند.

رونالد نیومن سفیر پیشین ایالات متحده در افغانستان می‌گوید که در مورد نشست ملل متحد به منظور بحث در مورد مشروعیت دادن به طا-لبان وضاحت کامل وجود ندارد.

این دیپلمات پیشین امریکا در مصاحبه با صدای امریکا گفته که پیشنهاد سازمان ملل متحد برای مشروعیت بخشیدن به طا-لبان موقف مذاکراتی این سازمان را با طا-لبان تضعیف می‌کند.

پس از آنکه آمنه محمد معاون سرمنشی سازمان ملل متحد با تاکید بر لزوم تعامل با طا-لبان گفت که این سازمان کنفرانسی را برای گفت‌وگو در مورد به رسمیت شناختن طا-لبان برگزار می‌کند، قصر سفید اعلان کرد که هرگونه بحث در مورد به رسمیت شناختن طا-لبان در چنین نشست غیرقابل قبول است.

نیومن افزوده که امریکا نباید تماس‌ها با طالبان را قطع کند.

وی در باره عادی سازی روابط برخی کشورها با طا-لبان گفته است: طالبان در افغانستان حالا یک واقعیت استند و کشورهای هم مرز با افغانستان نیاز دارند که با طا-لبان کار کنند. برخی کشورها شیوه نرم پذیرش دیپلمات‌ها را درپیش گرفته و برخی از نحوه مذاکره و تماس‌های بیشتر استفاده می‌کنند.

به گفته نیومن، کشورهای غربی تا حال در برابر این تغیرات مقاومت نشان داده و روند تماس شان با طا-لبان بطی است.

این دیپلمات پیشین امریکایی خروج ایالات متحده را از افغانستان «فاجعه‌بار» خوانده و تاکید کرد که باید درس‌هایی از آن آموخته شود.

وی بار مسئولیت وضعیت پیش آمده در افغانستان را به دوش حکومت پیشین امریکا، حکومت فعلی امریکا و مقامات حکومت پیشین افغانستان انداخت.

نیومن گفته که حکومت دونالد ترامپ رییس جمهور پیشین ایالات متحده به خاطر امضای توافق‌نامهٔ دوحه،‌ حکومت جو بایدن به خاطر چگونگی خروج از افغانستان و رهبران حکومت‌های پیشین افغانستان به خاطر ناتوانی در ایجاد حکومت مورد اعتماد برای افغان‌ها مسئول هستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا