آخرین اخبارافغانستانچیندولت فراگیرسیاست

پیشنهاد ٤ ماده‌ای چین در مورد افغانستان

خبرگزاری دید: وزیر خارجه چین در نشست کشورهای همسایه افغانستان پیشنهاد چهار ماده‌ای را در مورد افغانستان مطرح کرده است.

کین گانگ وزیر خارجه چین در سخنانی در چهارمین نشست وزرای امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان در شهر «سمرقند» ازبیکستان، پیشنهاد چهار ماده‌ای از جمله مبارزه با تروریزم و ایجاد یک دولت فراگیر در افغانستان را مطرح کرد.

گانگ با ابراز نگرانی پکن در مورد عناصر تروریستی در افغانستان و تهدید امنیتی برای کشورهای منطقه گفت: ما در زمینه مبارزه با تروریزم، کنترول مواد مخدر و پناهجویان، تقویت کنترول مرزی و افزایش توانایی‌های ضد تروریزم برای مهار جریان‌های تروریستی فرامرزی نیاز به تعمیق همکاری‌های منطقه‌ای داریم.

وزیر خارجه چین با تاکید بر مشارکت زنان، اقوام و احزاب در قدرت سیاسی از طا-لبان خواست تا یک دولت فراگیر ایجاد کرده و بر اساس احترام به استقلال، حاکمیت و احساس غرور ملی افغانستان، همسایگان این کشور رویه‌های مدرن اتخاذ کنند.

او در مورد مسئولیت امریکا در قبال افغانستان گفته است: ایالات متحده آغازگر مشکل افغانستان است و هنوز در مورد آسیب جدی که به مردم افغانستان وارد کرده، فکر نکرده است. ایالات متحده باید فوراً تحریم‌های یکجانبه علیه افغانستان را لغو کند و کمک‌های مالی افغانستان را در خارج از کشور بازگرداند.

وزیر امور خارجه چین همچنین با تاکید بر همکاری کشورهای همسایه افغانستان بر اساس دستور کار سومین اجلاس وزیران، گفته است: همه طرف‌ها باید روحیه حسن همجواری، دوستی و کمک متقابل را نشان دهند، اجرای نتایج نشست‌های قبلی وزیران خارجه را پیش ببرند و یک صدا در حمایت از بازسازی و توسعه افغانستان و ارتقای منطقه‌ای گفت‌وگو کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا