آخرین اخباراسلایدشوافغانستانجهانسیاست

خلیلزاد:

پیش از انتخابات بهتر است با طالبان به توافق برسیم

زلمی خلیلزاد نماینده ویژه وزارت خارجه ایالات متحده امریکا در امور صلح افغانستان در مصاحبه‌ای با شبکه خبری«PBS» گفته است که بهتر خواهد بود تا اول با طالبان به توافق برسیم، سپس انتخابات ریاست جمهوری برگزار گردد.


زلمی خلیلزاد نماینده ویژه وزارت خارجه ایالات متحده امریکا در امور صلح افغانستان در مصاحبه‌ای با شبکه خبری«PBS» گفته است که بهتر خواهد بود تا اول با طالبان به توافق برسیم، سپس انتخابات ریاست جمهوری برگزار گردد.
خلیلزاد گفته است طالبان هم در انتخابات احتمالی و یا هر نقشه راه که مردم افغانستان توافق می‌کنند، شرکت خواهند کرد.
وی افزوده است:« با توجه به آنچه رهبران طالبان می‌گویند، آن‌ها به دنبال انحصار قدرت نیستند. در واقع یک توافق سیاسی باید صورت گیرد. بنابراين، مردم افغانستان باید باهم بنشینند و به توافق برسند.»
آقای خلیلزاد در پاسخ سئوالی مبنی بر این که آیا توافق با طالبان پیش از زمان برگزاری انتخابات ممکن خواهد بود، گفته است:« امکان دارد. با توجه به آنچه دو طرف می‌گویند، این امکان هست که به توافق برسیم. اما اگر توافقی صورت نگرفت، انتخابات ریاست جمهوری در ماه اپریل برگزار خواهد شد.»
نماینده ویژه امریکا در رابطه به روند صلح افزوده است:« ما خواهان صلحی هستیم که شایسته قربانی‌های ۱۷ سال گذشته باشد؛ یعنی افغانستان تبدیل به سکویی برای تروریستان بین‌المللی علیه ایالات متحده نشود.»
وی همچنان گفته است:« ما عجله می‌کنیم تا به فاجعه افغانستان پایان دهیم. مردم افغانستان سزاوار صلح هستند. آن‌ها ۴۰ سال در جنگ بوده‌اند. ما در عجله هستیم، اما واقع بین نیز هستیم.»
نماینده ویژه امریکا در مورد تقاضای نخست طالبان مبنی بر خروج نیروهای خارجی گفته است:« ماندن در افغانستان از لحاظ نظامی هدف نهایی ما نیست. هدف ما جلوگیری از استفاده شدن خاک افغانستان از سوی تروریستان علیه ما (امریکا) است. برای ما این مهم است که افغانستان هرگز به سکوی تهدید علیه ما تبدیل نشود.»
آقای خلیلزاد در این گفت‌وگو اشاراتی به نقش پاکستان در روند صلح افغانستان نیز داشته است.
خلیلزاد تصریح کرده که باید به پاکستان اطمینان داده شود که افغانستان در صلح دشمن پاکستان نخواهد بود.
خلیلزاد:« من به این باورم که زمان صلح در افغانستان فرا رسیده و این که پاکستان نقش مثبت خود را بازی کند.»
با این همه، حکومت افغانستان تاکید کرده است که انتخابات در زمان معین آن برگزار خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا