آخرین اخبارتحلیلجهانسیاست

افشا‌گری تازه؛

پیش از ۱۱ سپتمبر سازمان سیا از کشتن بن‌لادن منع شده بود

تماس قبیله‌ای ما آمد و آن‌ها گفتند، ببینید، او (بن لادن) اکنون در این مکان است. هنگامی که خارج شد، باید از این تقاطع خاص عبور کند. و بنابر این آنچه به ما پیشنهاد شد این بود که مواد منفجره را زیر این تقاطع کار بگذاریم و وقتی کاروان وی آمد، می‌توانستیم به آسانی منفجر کنیم. و ما گفتیم: قطعاً نخیر. اگر این را نمی‌گفتیم به زندان می‌رفتیم.

طبق مستندی که به تازگی منتشر شده، بیل کلینتون رییس جمهور اسبق امریکا حکمی را امضا کرده بود که سی آی ای را از انجام عملیات علیه اسامه بن لادن رهبر القاعده منع می‌کرد.
این افشاگری توسط «باب گرنیر» رییس سابق سیا در مستند جدیدی تحت عنوان Showtime ، طولانی‌ترین جنگ که به روز سه‌شنبه منتشر شد، مورد بحث قرار گرفته است.
گرنير كه در اسلام‌آباد پاكستان مستقر بود، توضيح می‌دهد كه سی آی ای مجاز به انجام «فعاليت مرگبار» عليه این رهبر تروريستي بود، اما نمی‌توانست حملۀ با هدف صريح كشتن وی انجام دهد.
گرنیر می‌گوید: «از ما خواسته شده بود تا حذف این تهدید را علیه ایالات متحده در حالی که یک دست مان به پشت بسته شده، انجام دهیم».
او همچنین از یک فرصت خاص صحبت کرده که سازمان سیا باید بن لادن را با استفاده از اطلاعاتی که از شبکه‌های قبیله‌ای در افغانستان تهیه شده بود، از بین ببرد.
گرنیر می‌افزاید: «تماس قبیله‌ای ما آمد و آن‌ها گفتند، ببینید، او (بن لادن) اکنون در این مکان است. هنگامی که خارج شد، باید از این تقاطع خاص عبور کند. و بنابر این آنچه به ما پیشنهاد شد این بود که مواد منفجره را زیر این تقاطع کار بگذاریم و وقتی کاروان وی آمد، می‌توانستیم به آسانی منفجر کنیم. و ما گفتیم: قطعاً نخیر. اگر این را نمی‌گفتیم به زندان می‌رفتیم».
کلینتون قبلاً نمونه دیگری را تأیید کرده بود که می‌توانست بن لادن را بکشد، اما ادعا می‌کرد که انجام این کار منجر به کشته شدن صدها نفر در شهر قندهار افغانستان خواهد شد.
مارتی مارتین مأمور سابق مبارزه با تروریزم سیا، بر تصمیم نهایی علیه قتل بن لادن تأکید می‌کند و آن را به وقایعی که بیش از دو دهه بعد اتفاق افتاد، گره می‌زند.
مارتین می‌گوید:‌ «تهدید واقعی بود و اگر رییس جمهور کلینتون اقدامی می‌کرد و اسامه بن لادن را می‌کشت، ۱۱ سپتمبری نمی‌بود و اگر ۱۱ سپتمبر رقم نمی‌خورد، افغانستانی هم نمی‌بود و اگر افغانستان نمی‌بود، احتمالاً عراق هم نمی‌بود. جهان چگونه خواهد بود؟»
بن لادن سر انجام طی عملیات ایالات متحده در سال ۲۰۱۱ در ابوت‌آباد پاکستان کشته شد. در آن زمان، وی به نوعی چهره سمبولیک برای القاعده تبدیل شده بود که رو به افول بود.
احتمال می‌رود ایمن‌الظواهری هنوز زنده باشد و این گروه تروریستی را رهبری می‌کند. ایالات متحده قاسم الریمی از رهبران این گروه و حمزه به لادن فرزند اسامه بن لادن را در عملیات‌های جداگانه کشته است.

نویسنده

زاخاری حلاشاک

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا