آخرین اخبارجهانسیاست

پیمان امنیت جمعی: اگر تاجیکستان با تهدیدی از جانب افغانستان مواجه شود، ظرف ۱۲ ساعت پاسخ می‌دهیم

خبرگزاری دید: رییس ستاد مشترک سازمان پیمان امنیت جمعی گفته است در صورتی که تاجیکستان با تهدیدی از جانب افغانستان روبرو شود، نیروهای این سازمان ظرف ۱۲ ساعت واکنش نشان خواهد داد.

به نقل از تاس، جنرال آناتولی سیدوروف رییس ستاد مشترک سازمان پیمان امنیت جمعی روز گذشته در کنفرانس مطبوعاتی گفته است که اگر تاجیکستان از جانب افغانستان با تهدید مواجه شود، نیروهای این سازمان ظرف ۱۲ ساعت پاسخ خواهد داد.

وی با اشاره به اتفاقاتی که در جنوری ۲۰۲۲ در قزاقستان رخ داد، گفته است: از نظر زمان، [زمان پاسخ CSTO] 12 ساعت بود، بنابراین ما بر اساس آن هدایت خواهیم شد.

با این حال سیدوروف بر لزوم اتخاذ تدابیر برای اطمینان از حل و فصل مسالمت‌آمیز وضعیت‌های احتمالی تاکید کرد.

رییس ستاد مشترک پیمان امنیت جمعی تاکید کرده که سازمان پیمان امنیت جمعی اجازه تحرکات از جانب افغانستان علیه تمامیت ارضی تاجیکستان را نخواهد داد.

سیدوروف افزوده است: به شما اطمینان می‌دهم که هیچ کس هرگز تاجیکستان را رها نخواهد کرد. CSTO درک می‌کند که تاجیکستان جناح جنوبی سازمان است که در آن وضعیت نسبتاً پیچیده و دشوار است. ما آماده‌ایم از هرگونه تحریک علیه تمامیت ارضی تاجیکستان و سایر کشورهای عضو CSTO از جانب جنوب جلوگیری کنیم.

وی همچنین بر لزوم نظارت بر وضعیت در امتداد مرز تاجیکستان و افغانستان تاکید کرد، زیرا نیروهای زیادی از جمله در افغانستان وجود دارند که به دنبال بی‌ثباتی هستند.

سیدوروف بیان داشته است: اولویت اصلی ما جلوگیری از چنین اقداماتی است که ما را غافلگیر کند.

بر اساس گزارش سازمان پیمان امنیت جمعی CSTO، تعداد اعضای شاخه افغانستان گروه تروریستی داعش به ۶ هزار و ۵۰۰ نفر رسیده است که بیش از ۴ هزار شبه‌نظامی در نزدیکی مرز تاجیکستان در ولایت‌های بدخشان، کندز و تخار افغانستان متمرکز شده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا