آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

پیوند بین طالب و داعش؛ مشکل اساسی روند صلح

رییس جمهور غنی حمله وحشیانه بر بخش زایشگاه در کابل را به خشونت طالبان در دیگر مناطق کشور ارتباط داد و مشاور امنیت ملی رییس جمهور غنی حمایت کنندگان طالبان را مسئول این قتل عام دانست؛ کسانی که اکنون اهداف تروریستی خود را با دیگر گروه‌ها منعقد کرده‌اند.

ترجمه و تلخیص: سیدطاهر مجاب – خبرگزاری دید
مقامات بلندپایه در کابل ادعایی را مطرح می‌کنند که طالبان و داعش یک دیگر را در انجام حملات و آموزش یاری می‌رسانند – تقویت تئوری طولانی‌مدت که پیشرفت در مذاکرات صلح را به خطر می‌اندازد.
همین ماه، رییس جمهور غنی حمله وحشیانه بر بخش زایشگاه در کابل را به خشونت طالبان در دیگر مناطق کشور ارتباط داد و مشاور امنیت ملی رییس جمهور غنی حمایت کنندگان طالبان را مسئول این قتل عام دانست؛ کسانی که اکنون اهداف تروریستی خود را با دیگر گروه‌ها منعقد کرده‌اند.
مدارک و شواهد این ارتباطات بسیار ناچیز است و بارها توسط مقامات ایالات متحده و رهبران طالبان مورد منازعه و اختلاف قرار گرفته است. اما اصرار رهبران افغانستان برای این ادعا، عمق بی‌اعتمادی بین دولت و طالبان را در زمان حیاتی روند صلح برجسته می‌کند. این اتهامات یکی از معدود شرایط عمومی توافقنامه صلح ایالات متحده و طالبان است: طالبان مانع فعالیت گروه‌هایی مانند دولت اسلامی در خاک افغانستان می‌شوند.
هیچ گروه مسئولیت حمله بر بخش زایشگاه را به عهده نگرفت، اما مقامات امریکایی ادعاهای حکومت افغانستان را رد کردند. زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا در توییتی داعش را مسئول این خونریزی دانست. سونی لگیت سخنگوی فرماندهی نظامی امریکا در کابل می‌گوید که بررسی اولیه آن‌ها نیز دست داشتن داعش را نشان می‌دهد.
طالبان هر گونه ارتباط با داعش را در افغانستان به دلیل اختلافات ایدئولوژیکی و درگیری طولانی در میدان نبرد رد کرده‌اند.
ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان می‌گوید: «آن‌ها (داعش) ما را خدای نکرده کافر و مشرک می‌‌دانند و ما آن‌ها را … از اسلام خارج می‌دانیم. ما تلفات سنگین دادیم، بسیاری از مجاهدین را از دست دادیم».
جنگجویان طالبان سال گذشته در جنگ علیه داعش در مناطق شرقی افغانستان نقش کلیدی را بازی کردند. قوای هوایی ایالات متحده که از نیروهای زمینی افغانستان پشتیبانی می‌کنند، حملات را رهبری می‌کردند، اما مقامات ایالات متحده نقش نیروهای زمینی طالبان را – که با آن‌ها مستقیماً هماهنگ نبودند – حیاتی توصیف کردند.
احمد ضیا سراج سرپرست ریاست امنیت ملی حکومت افغانستان نیز پس از حمله بر شفاخانه در کابل مدعی است که طالبان با داعش همکاری می‌کنند و «ارتباط بین طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی گسترده شده است.»
عمر زاخیلوال سفیر پیشین افغانستان در پاکستان می‌گوید که هیچ ارتباطی فعالی بین طالبان و داعش وجود ندارد.
جانی والش کارشناس امور افغانستان در انستیتوت صلح امریکا می‌گوید: «به طور کلی طالبان و داعش – شاخه خراسان موجودات متمایز هستند و بیشتر ۵ سال گذشته را در جنگ با یکدیگر در مقیاس بزرگ گذرانده‌اند. داعش جهاد جهانی را ترویج می‌کند، در حالی که طالبان استفاده از خشونت را فقط در داخل افغانستان ترویج می‌کنند».
یکی دیگر از مقامات ارشد حکومت افغانستان در مورد طالبان و داعش می‌گوید که «‌آن‌ها هر دو حملات تروریستی انجام می‌دهند بنابراین تمام آن‌ها تروریست هستند». اما وی می‌افزاید که از روند صلح حمایت می‌کند چون مردم افغانستان از جنگ خسته‌اند.
وی می‌گوید: «ما باید صحبت کنیم، این بدین معنا نیست که ما به اعتماد نیاز داشته باشیم».
از سویی هم، اندریو واتکینز تحلیل‌گر ارشد امور افغانستان در گروه بین‌المللی بحران می‌گوید به رغم پیشرفت‌ها، تئوری‌های ارتباط دادن داعش با طالبان بی‌اعتمادی عمیقی را در هر دو طرف نشان می‌دهد.

نویسنده

سوزان جورج

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا