آخرین اخبارمطالب معلوماتی

پیوند کامل دست و صورت؛ مرد امریکایی که سوخته بود، صاحب زندگی جدید شد

برای نخستین بار در تاریخ طب، داکتران در دانشگاه نیویارک پیوند کامل صورت و دو دست را که به گونۀ همزمان صورت گرفت، با موفقیت انجام دادند.

جو دمیو، جوان ۲۲ ساله امریکایی در ماه جولای سال ۲۰۱۸ هنگام رانندگی به خواب می‌رود و موترش بعد از تصادم آتش می‌گیرد. در اثر آتش‌سوزی ۸۰ در صد بدن جو معروض به سوختگی درجه سه می‌شود.
داکتران توانستند طی ۲۰ عملیات جداگانه قسمت‌هایی از بدن جو را ترمیم کنند اما هنوز هم او ضایعات گسترده در بدن داشت، مثلاً چندین انگشتش قطع شده بود و ندبه‌های بزرگ زخم و سوختگی در صورت داشت طوری که یک لب و پلکش به کلی از بین رفته بود.

اکنون جو میتواند با دستان پیوند شده فعالیت داشته باشد

ادواردو رادریگز، جراح مشهور و داکتر معالج جو می‌گوید : «روح او بسیار قوی است. او در ذهن خود می‌دانست که این پایان کار او نخواهد بود».
داکتر رادریگز می‌گوید که حتا پس از انجام ۲۰ عملیات جراحی هنوز هم او معلولیت داشت و برای برگرداندن او به یک شخص بالغ مستقل، جراحی معمولی برایش کافی نبود.
این زمانی بود که تیم جراحی پلاستیک دانشگاه نیویارک تصمیم گرفتند تا صورت و دستان جدید را بر بدن جو پیوند دهند، از اینرو در جستجوی اهدا کننده‌ای برآمدند که نه تنها با یک صورت و اندام مناسب بلکه سیستم ایمنی و گروپ خون مشابه داشته باشد.

پیش از این دو بار پیوند همزمان دست و صورت انجام گرفته ولی موفقیت آمیز نبوده است

تا اینکه در ماه اگست سال ۲۰۲۰ جسد یک شخص اهدا کنندۀ اعضا به شفاخانۀ نیویارک منتقل شد که به گفتۀ داکتر رادریگز شباهت زیادی با نمونۀ سه بعدی صورت جو داشت.

بیش از ۱۴۰ جراح، نرس و کارمند صحی در عملیات جو اشتراک کرده بودند و این عملیات پیچیده ۲۳ ساعت طول کشید، اما داکتران به خاطر اینکه از موفقیت کامل این عملیات اطمینان حاصل کرده باشند، تا کنون نتیجۀ عملیات را اعلان نکرده بودند.
جو می‌گوید که وظیفه خود می‌داند که داستان خود را بازگو کند. او می‌گوید: «احساس می کنم این یک گام بزرگ در علم است. من بسیار افتخار می‌کنم که بخشی از آن هستم».
در طی چند ماه گذشته، جو پیشرفت چشمگیری داشته است. او حالا می‌تواند به تنهایی لباس بپوشد، سگ‌های خود را برای قدم زدن ببرد و شاور بگیرد. اما باید تا پایان عمر برای جلوگیری از طرد شدن اعضای پیوند شده به بدنش دوا بخورد.
تا کنون در سرتاسر جهان ۱۸ بار عملیات پیوند صورت و ۳۵ پیوند دست انجام شده است، اما این نخستین بار است که پیوند همزمان صورت و دستان نتیجۀ موفقیت آمیز دارد.
در گذشته نیز چنین عملیات دوبار تکرار شده بود، نخست در سال ۲۰۰۹ در شهر پاریس فرانسه که دو ماه بعد بیمار در اثر اختلاطات عملیات جان سپرد. دو سال بعد از آن داکتران در شهر باستن ایالات متحده این عملیات را انجام دادند، اما چند روز بعد به دلیل اختلاطات، دستان پیوند شده را از بدن بیمار برداشتند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا