آخرین اخبارادبیاتاسلایدشوافغانستانفرهنگ و دانش

پیکر استاد زریاب در کابل تشییع شد

پیکر استاد رهنورد زریاب که دیشب درگذشت، امروز با حضور دوستداران، فرهنگیان، اهل قلم و برخی مقامات دولتی در کابل تشییع شده و سپس در حضیره شهدای صالحین به خاک سپرده شد.


به گزارش خبرگزاری دید، پیکر استاد رهنورد زریاب امروز جمعه(۲۱ قوس) در کابل تشییع شده و در شهدای صالحین به خاک سپرده شد.
استاد محمد اعظم رهنورد زریاب شب گذشته در سن ۷۶ سالگی در شفاخانه چهارصد بستر شهر کابل درگذشت. علت مرگ او ابتلا به کرونا گفته شده است. استاد زریاب از چندی به این سو به دلیل بیماری که داشت، در شفاخانه بستری بود.
استاد زریاب از نویسندگان چیره و مشهور و پرکار کشور بود و دقایقی پس از این که خبردرگذشت او تایید شد، شبکه‌های اجتماعی در این کشور مملو از واکنش و اندوه شد و بسیاری از چهره‌های فرهنگی، روزنامه‌نگاران و سیاستمداران به خاطر درگذشت وی واکنش نشان دادند و فوت او را ضایعه جبران‌ناپذیر خواندند.


استاد زریاب در سال ۱۳۲۳ خورشیدی در گذر ریکاخانه شهر قدیم کابل چشم به جهان گشود، در رشته روزنامه نگاری تا مقطع ماستری تحصیل کرد و از دهه چهل به این طرف داستان و مقالات پژوهشی نوشت. فلم‌نامه «اختر مسخره» نیز از کارهای استاد زریاب است.
رهنورد زریاب ده‌ها اثر ادبی خلق کرده بود و پرکارترین نویسنده از نظر تعداد آثار تولید شده در دهه‌های اخیر بود. استاد زریاب در انواع و سبک‌های مختلف روایت‌های خود را به خوانندگانش عرضه کرده است.
رهنورد زریاب بیشتر از صد داستان کوتاه و چندین رمان نوشته است که شماری از این داستان‌ها در مجموعه‌هایی چون آوازی از میان قرن‌ها، مرد کوهستان، دوستی از شهر دور، نقش‌ها و پندارها چاپ شده است. ترجمه‌ها و مقالات زریاب در کتاب‌هایی چون پیراهن‌ها، حاشیه‌ها و گنگ خوابدیده منتشر شده است.
مقالات تحقیقی او درباره صادق هدایت و بزرگ علوی از کارهای مورد توجه او در میان ایرانیان است.
استاد زریاب همسر سپوژمی زریاب، نویسنده نامدار دیگر کشور بود و سه فرزند دارد. رهنورد زریاب به عنوان رییس انجمن نویسند‌گان کشور نیز کار کرده بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا