آخرین اخبارتحلیلجهانسیاست

چامسکی: اروپا زیر اثر سیاست امریکا افول را تجربه خواهد کرد

خبرگزاری دید: نوام چامسکی فیلسوف و اندیشمند شناخته ‌شده آمریکایی هشدار داد که اروپا اگر در نظام تحت سلطه ایالات متحده باقی بماند، احتمالاً افول و غیرصنعتی شدن را تجربه خواهد کرد.

چامسکی این این موضوع را در مصاحبه‌ای که چهارشنبه(۱۰ جوزا) منتشر شد، اظهار کرده است.

چامسکی فیلسوف و زبان‌شناسی چپ‌گرا است و همواره منتقد نظام‌های سرمایه‌داری بوده است. او نظام امریکا را شبیه سرطان می‌داند.

چامسکی: اروپا باید یک تصمیم بزرگ بگیرد، آیا در نظام تحت سلطه امریکا باقی مانده و احتمالاً با افول و حتی بنا به پیش‌بینی برخی، غیرصنعتی شدن مواجه خواهد شد؛ یا اینکه به نحوی مشارکت با شریک طبیعی اقتصادی خود در شرق را در پیش خواهد گرفت که هم منابع معدنی مورد نیاز اروپا را دارد و هم دروازه‌ای به سوی بازار پرسود چین است.

این اندیشمند امریکایی افزود که پس از جنگ جهانی دوم این سوال به شیوه‌های مختلف پیش روی اروپا قرار گرفته است.

چامسکی در پاسخ به این پرسش که آیا دنیا در آستانه یک نظم نوین جهانی قرار دارد و مناقشه اوکراین تسهیل‌گر تغییرات بزرگ است، اظهار کرد: بحث‌های جنجالی زیادی درباره شکل نظام جهانی در حال ظهور وجود دارد.

وی افزود که یک نظم چندقطبی مبتنی بر سازمان ملل یا یک نظم تک‌قطبی «مبتنی بر قانون» که امریکا تعیین‌کننده این قوانین باشد، از جمله جایگزین‌هایی هستند که برای نظم فعلی جهانی مطرح شده‌اند.

چامسکی ادامه داد: گزینه اول عمدتاً مورد حمایت بخش بزرگی از دنیاست. گزینه بعدی مورد حمایت کشورهای انگلیسی زبان، اروپا، جاپان و برخی کشورهای دیگر است.

وی اظهار کرد: تهاجم روسیه به اوکراین خوشایندترین موهبت را برای امریکا ایجاد کرد تا اروپا را به جبهه خود بکشاند و خواسته خود برای ایجاد یک نظم تک‌قطبی مبتنی بر قانون را تقویت کند. ابهامات زیادی درباره اینکه این تنش‌ها چگونه حل می‌شود، وجود دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا