آخرین اخباراسلایدشوافغانستانتحلیلسیاست

چرا اشرف غنی به ولایات سفر می‌کند

افکار عمومی کشور هم در مورد سفر‏های ولایتی رییس جمهور غنی شاکی‏ است. به تاز‏گی شماری از باشند‏گان ولایت کنر پس از سفر‏ رییس جمهور به این بخش کشور، گفته‌‏اند که سفر ریس جمهور به این ولایت یک نمایش انتخاباتی بوده.

روند سفر‏های ولایتی محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور از دیر زمانی کلید خورده است. رییس جمهور غنی در چند روز گذشته به چند ولایت از جمله کنر و فراه سفر کرده است.
این سفر‏ها در حالی انجام می‏شود که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار داریم و شخص آقای اشرف غنی از نامزدان انتخابات نیز است.
بربنیاد جدول زمانی کمیسیون انتخابات، قرار است انتخابات ریاست جمهوری در ۲۹ سرطان سال آینده برگزار شود. هر چند باور‏ها این است که ممکن است انتخابات ریاست جمهوری با تاخیر برگزار شود و اداره موقت شکل بگیرد، اما ریاست جمهوری پیوسته تاکید می‏کند که انتخابات در زمان تعریف شده آن برگزار خواهد شد.
برخی از احزاب سیاسی که خواهان حکومت موقت هستند، می‏گویند که برای ایالات متحده امریکا روند گفت‏وگو‏های صلح اولویت دارد تا انتخابات ریاست جمهوری.
دپیلمات‏های امریکایی نیز می‏گویند که انتظار داریم پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به صلح دست پیدا کنیم.
از کنش و سفر‏های ولایتی رییس جمهور غنی برمی‏آِید که ظاهراً انتخابات برگزار خواهد شد.
احزاب سیاسی و دسته‏های انتخاباتی در مورد سفر‏های ولایتی ریاست جمهوری به گونه گسترده اعتراض دارند.
به طور نمونه، عطا محمد نور رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی و از اعضای تیم انتخاباتی« صلح و اعتدال» رییس جمهور غنی را متهم نموده که پیش از آغاز مبارزات انتخاباتی به کمپاین انتخاباتی آغاز کرده است.
آقای نور تاکید کرده که اقدامات و سفر‏های ولایتی ریاست جمهوری کمپاین زودوقت و درعین حال نقض قانون اساسی و انتخاباتی است.
از دید دسته‏های انتخاباتی، ریاست جمهوری از صلاحیت‏هایش استفاده انتخاباتی و سیاسی می‏کند. در مورد روند عزل و نصب در کابینه نیز چنین باوری وجود دارد.
افکار عمومی کشور هم در مورد سفر‏های ولایتی رییس جمهور غنی شاکی‏ است. به تاز‏گی شماری از باشند‏گان ولایت کنر پس از سفر‏ رییس جمهور به این بخش کشور، گفته‏اند که سفر ریس جمهور به این ولایت یک نمایش انتخاباتی بوده.
به باور نویسنده، آقای اشرف غنی می‏کوشد با استفاده از امکانات دولتی و صلاحیت‏هایش نزدیکانش را در بدنه حکومت جابه‏جا نماید و برای انتخابات ریاست جمهوری تیم سازی کند.
سخنگویان ارگ در پیوند به سفر‏های ولایتی می‏گویند که رییس جمهور غنی جهت افتتاح پروژه‏های دولتی سفر می‏کند. در واقعیت امر چنین نیست و هیچ لزومی نیست که آقای غنی جهت گذاشتن سنگ تهداب یک مکتب به یک ولایت سفر کند.
بسیاری پروژه‏ها را مسئولان محلی یک ولایت هم می‏توانند افتتاح کنند.
ولی دیده می‏شود که ریاست جمهوری برای افتتاح کوچک ترین پروژه‏های محلی هم به ولایات سفر می‏کند.
متاسفانه روند عزل و نصب در کابینه موجب گردیده است که میان دسته‏های انتخاباتی تنش خلق شود.
محمد حنیف اتمر از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، آقای رییس جمهور غنی را متهم به حذف متحدانش از نهاد‏های دولتی می‏سازد.
عبدالرب رسول سیاف از فرماندهان جهادی کشور خطاب به نامزدان انتخابات گفته که اوضاع کشور وخیم است و نامزدان انتخابات از رقابت‏های تنش آلود خود‏داری نمایند.
نگاه کمپاینی رییس جمهور غنی به امکانات دولتی، موجب خواهد شد که دسته‌های انتخاباتی داخل یک تنش شوند که هیچ به سود کشور نخواهد بود.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا