آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

چرا انتخابات دست کم گرفته شد؟

انتخابات وابسته به گفت‌وگوهای صلح قطر است. یکی از دلایلی که برگزاری انتخابات ریاست جمهوری زیاد جدی نگرفته شد، حرف شکل‌گیری حکومت موقت یا سرپرست بود.

تا این جای کار برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان دست کم گرفته شده است. می‌توان مدعی شد که بحث برگزاری انتخابات ریاست جمهوری وابسته به گفت‌وگوهای صلح با طالبان و نتایج این روند بوده است. چند باری هم که انتخابات ریاست جمهوری به تعویق افتاد، علت فرایند گفت‌وگوهای صلح بود. براساس جدول کنونی که کمیسیون انتخابات و ریاست جمهوری روی آن تاکید دارند، قرار است در ششم ماه میزان سال روان انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود.
بحث انتخابات به این دلیل جدی گرفته نشد، که اولویت ایالات متحده امریکا در افغانستان پروسه صلح عنوان شد تا انتخابات. مقامات ایالات متحده امریکا تاکید دارند مذاکرات صلح باید پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به نتیجه برسد. هنوز که هنوز است روشن نیست که انتخابات در زمان معین آن برگزار می‌شود یانه. چون تضمینی وجود ندارد که بر بنیاد آن گفت که انتخابات در شش میزان برگزار خواهد شد. انتخابات وابسته به گفت‌وگوهای صلح قطر است. یکی از دلایلی که برگزاری انتخابات ریاست جمهوری زیاد جدی نگرفته شد، حرف شکل‌گیری حکومت موقت یا سرپرست بود. این موضوع نیز از دل گفت‌وگوهای صلح بیرون آمد. شماری از جریان‌های سیاسی همچنان به گزینه حکومت موقت فکر می‌کنند.
با آن که در چند روز شاهد تحرکات انتخاباتی بوده‌ایم اما، آمادگی‌های کمیسیون انتخابات برای انتخابات هم زیاد قناعت‌بخش نیست. کار کمیسیون انتخبات به کندی پیش می‌رود. در میان تکت‌های انتخاباتی، دسته انتخاباتی « دولت ساز» به نامزدی محمد اشرف غنی بیشتر از دیگر دسته‌ها فعالیت‌های انتخاباتی خود را آغاز کرده است. به تازگی سرور دانش معاون دوم آقای غنی در ولایت بلخ کسانی را به عنوان متحدان انتخاباتی جلب و جذب کرده است. براساس گزارش‌ها در بسیاری از ولایت‌ها قصه از همین قرار است.
البته تکت‌هایی که برای برگزاری انتخابات ثبت نام کرده‌اند و سازمان گرفته‌اند، ممکن دست خوش تغییراتی شوند. گفته می‌شود دسته انتخاباتی « ثبات و همگرایی» به رهبری داکتر عبدالله با تیم« صلح و اعتدال» به نامزدی محمد حنیف اتمر تماس‌هایی داشته و گفته می‌شود که اکنون این تماس و مذاکرات متوقف شده است. روز شنبه ( ۲۲ سرطان) رحمت‌الله نبیل نامزد دسته انتخاباتی« امنیت و عدالت» با عطامحمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی و از متحدان انتخاباتی صلح و اعتدال دیدار و گفت‌وگو نموده است. محور این دیدار انتخابات و صلح گزارش شده است.
تجربه شده که در واپسین روزها هم تکت‌های انتخاباتی دچار تغییرات می‌شوند و برخی از تکت‌ها با دیگر تکت‌ها ایتلاف انتخاباتی می‌نمایند. با این وجود، لازم است که نهادهای برگزار کننده انتخابات به ویژه کمیسیون انتخابات موضوع انتخابات ریاست جمهوری را جدی بگیرد. با توجه به چالش‌های موجود، فرصت اندکی داریم تا برگزاری انتخابات. عملکرد کمیسیون انتخابات روی عملکرد تکت‌های انتخاباتی تاثیر دارد و از جانب دیگر مردم هم نسبت به انتخابات دل سرد خواهند شد. مردم به قدر کافی نسبت به روند انتخابات شاکی و دل سردند و نباید بیشتر شود.

نویسنده

اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا