آخرین اخبارافغانستانروند صلحسیاستصلح

چرا بایدن تصمیم به خروج از افغانستان گرفت؟

چرا مردم افغانستان نباید سرنوشت خود را بدون ایالات متحده تعیین کنند؟ نباید فراموش کنیم که اتحاد جماهیر شوروی نیز دهه‌ها قبل تلاش کرد در افغانستان مداخله کند، اما نتیجه‌ای نداشت

ترجمه و تلخیص: سیدطاهر مجاب – خبرگزاری دید

کاخ سفید اعلان کرده است که نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان در ماه سپتمر این کشور را ترک خواهند کرد و به حضور ۲۰ ساله خود پایان می‌دهند. چرا جو بایدن رییس جمهور امریکا تصمیم گرفته از افغانستان عقب‌نشینی کند؟
نخست، این جنگ پرهزینه‌ای بود. ایالات متحده بیش از ۲ تریلیون دالر در جنگ علیه طالبان هزینه کرد و هزاران امریکایی جان خود را از دست داد.
دوم، ضرب‌الاجل خروج ایالات متحده به فوریت مذاکرات صلح بین دولت افغانستان و طالبان می‌افزاید. سال گذشته، رییس جمهور ترامپ با تقاضای طالبان مبنی بر خروج کامل نیروهای امریکایی تا اول ماه می موافقت کرد، مهلتی که بایدن آن را «دشوار» خواند. گرچه، وی ضرورت خروج را در اسرع وقت درک کرده که به پایان این شورش کمک خواهد کرد.
اجازه دهید مردم افغانستان خود در مورد آینده شان تصمیم بگیرند
بایدن تصمیم بسیار به موقع و زیرکانه‌ای برای خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و درگیری داخلی این کشور با طالبان گرفته است. وی در سخنرانی نمادین خود به تاریخ ۱۵ اپریل در مورد خروج از افغانستان گفت که ایالات متحده میلیاردها دالر و منابع انسانی، از جمله زمان و انرژی فکری را در بالاترین سطح هزینه کرد – بدون هیچ نتیجه خوبی.
بایدن در تصمیم خود تمام دلایل خوب خروج سال‌ها قبل از ویتنام جنوبی را در نظر گرفته است. ویتنام شمالی و جنوبی اشتراکات زیادی داشتند. اگر مردم ویتنام نتوانستند برای خود مبارزه کنند و تصمیم بگیرند، پس سربازان امریکایی چگونه می‌توانستند تصمیم بگیرند؟ هرچند بیش از ۵۸ هزار تن جان خود را از دست دادند.
مردم افغانستان با طالبان دین مشترکی دارند – اسلام. چرا مردم افغانستان نباید سرنوشت خود را بدون ایالات متحده تعیین کنند؟ نباید فراموش کنیم که اتحاد جماهیر شوروی نیز دهه‌ها قبل تلاش کرد در افغانستان مداخله کند، اما نتیجه‌ای نداشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا